PR-owiec, czyli kto?

Dyplomata, szara eminencja, pokojowy obserwator, człowiek do zadań specjalnych… Na temat pracy ekspertów PR krąży wiele mitów. Kim właściwie jest PRowiec i czym się zajmuje?

Poziom znajomości terminu public relations rośnie, ale nie znaczy to, że rośnie również wiedza na temat istoty public relations i samej pracy specjalistów od PR. Nadal istnieje przekonanie, że jest to inna – tańsza – forma reklamy, czy narzędzie wspierające marketing. Nic bardziej mylnego. Chociaż PR korzysta do realizacji swoich celów z narzędzi marketingowych, to marketingiem ani reklamą nie jest. A czym w takim razie?

Istnieje wiele definicji pojęcia public relations i każda z nich podkreśla inny aspekt tej dziedziny. Niektóre podkreślają, że PR jest funkcją zarządzania, inne kładą nacisk na obopólną komunikację, a jeszcze inne wyróżniają funkcję informacyjną, a także budowanie i podtrzymywanie relacji. Warto tutaj przytoczyć jedną z najpełniejszych definicji PR, która zawiera wszystkie wspomniane wcześniej elementy, opracowaną przez Krystynę Wójcik: Public relations jest działalnością społecznie świadomą – zatem celową i intencjonalną, metodyczną – zatem systematyczną, planową, opartą na analizach i badaniach, wykorzystującą dorobek wszystkich nauk, które dają szanse skuteczności, uwzględniając fakt, że charakter celów wymaga kontynuacji i relatywnie długich okresów realizacji, a przede wszystkim przyjęcia za punkt wyjścia przedmiotu wpływów, czyli otoczenia. Działalność o takich cechach prowadzić ma do ukształtowania odpowiedniej jakości stosunków, układów i powiązań pomiędzy jakąkolwiek organizacją podejmującą się prowadzenia tej działalności – gospodarczą, niegospodarczą, organem władzy, urzędem, stowarzyszeniem, itd. – a jej bliższym i dalszym otoczeniem, składającym się ze względnie trwałej struktury grup celowych, działalności, która przy wzajemnym uwzględnieniu interesów, nastawienia, opinii oraz zainteresowań tego otoczenia wobec organizacji oraz metodą komunikowania, to jest systemu informacyjnego i zwrotnego odbierania sygnałów i reakcji oraz dostosowywania i dopasowywania się w postępowaniu, ma pobudzić, doprowadzić do rozumienia i zrozumienia jej spraw i pozycji, a na tej podstawie – do pozytywnego nastawienia, a nawet sympatii i poparcia oraz pożądanego wizerunku organizacji w świadomości otoczenia, by w ten sposób stworzyć także podstawy do zmian w zachowaniu otoczenia, jeśli takie są pożądane. (Krystyna Wójcik, Public relations od A do Z, Warszawa, 1997, tom I, s. 23)

Chociaż przytoczona definicja, jest bardzo rozbudowana, to myślę, że precyzyjnie podkreśla istotę, a także złożoność public relations, bowiem, wbrew opiniom, nie jest to dziedzina łatwa, w której „wystarczy lekkie pióro”, łatwość nawiązywania kontaktów i umiejętność wychwytywania trendów.

Nie tylko do zadań specjalnych

Osobom zajmującym się public relations przypisuje się różne cechy i obowiązki, jednak PRowiec, to przede wszystkim ekspert od komunikacji i budowania trwałych relacji z otoczeniem, oczywiście w imieniu i na rzecz swojego klienta.

Owszem, PRowiec ma wiele twarzy, bo po części jest dyplomatą, który musi analizować sytuację, odpowiednio odczytywać sygnały i używać odpowiednich argumentów. Jest również analitykiem i bacznym obserwatorem, bo bez rzetelnej analizy i obserwacji m.in. grup otoczenia, trendów, społeczeństwa i konkurencji nie określi trafnie celów i taktyki zmierzającej do ich realizacji.

Kim jeszcze jest PRowiec? Jest również „sprzedawcą” informacji – to jego główna broń.

Jednak PRowiec, to przede wszystkim szara eminencja, która stoi za swoim klientem i doradza odpowiednie rozwiązania. Nigdy nie wychodzi przed szereg, tylko z tylnego miejsca obserwuje i wskazuje możliwości działania. Jest wsparciem dla klienta, któremu podpowiada, jak budować dobre relacje i reputację firmy.

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Dobra opinia to podstawa

Kiedy prosić klienta o opinię, aby go nie zrazić? Jakie narzędzia pomagają pozyskiwać opinie klientów? Jak […]

Blog firmowy, Content marketing, Marka

Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz […]

Marketing, Relacje z mediami

Reklama Wielkanocna inna niż wszystkie

Reklamy tworzone z okazji Świąt często zaskakują oryginalnością i na długo zapadają w pamięć. Wśród wszystkich […]

Blog firmowy, Marketing

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone