Blog Firmowy – Fanaberia Czy Must Have?

Pisać czy nie pisać…? Oto jest pytanie, które często zadają szefowie marketingu czy PRu w przypadku blogów firmowych. Bo kto z firmy miałby pisać i o czym? A czy właściwe każdej firmie potrzebny jest blog?

No właśnie. Tutaj odpowiedź nie jest jednoznaczna. Dziesięć lat temu, kiedy w strategiach komunikacji pojawiała się sugestia prowadzenia bloga firmowego, albo działań skierowanych do samych blogerów, marketerzy i prezesi firm niechętnie patrzyli na taką propozycję. Jednak 10 lat w dziedzinie komunikacji, to cała wieczność i obecnie widać, że podejście do tego rodzaju aktywności diametralnie się zmieniło. Owszem, zdarza się, że w przypadku takiej propozycji słychać stanowcze „nie”, ale są to już sporadyczne przypadki. Blogosfera jest faktem i w dodatku ciągle się poszerza w tempie rozszerzania Wszechświata. Najpoczytniejsze blogi, to te pisane przez gwiazdy, a właściwie osoby znane, takie jak Anna Mucha, Martyna Wojciechowska, Maja Sablewska czy Katarzyna Tusk, Maria Czubaszek, Janusz Palikot, Artur Andrus, Hanna Lis (źródło: badanie „Blogerzy w Polsce 2013. Znajomość – wizerunek – znaczenie” zreazlizowane przez dr Tomasza Barana, GG Network S.A i Uniwersytet Warszawski oraz dr Annę Miotk, Newspoint).

Na szczęście, nie wszyscy internauci chcą czytać tylko przemyślenia „znanych”. I tu pojawia się miejsce dla blogów firmowych. Spośród całej rzeszy użytkowników sieci, część z nich chętnie zajrzy na bloga firmowego w poszukiwaniu specjalistycznych informacji. Warto podkreślić, że ta „rzesza” jest dosyć spora, bo według danych PBI/Megapanel liczba internautów powyżej 15 roku życia wynosi w Polsce ponad 17 milionów. Natomiast ogólnopolskie badanie „Blogerzy w Polsce 2013. Znajomość – wizerunek – znaczenie” pokazuje, że 69% internautów czytało kiedykolwiek blogi, a 50% czyta je minimum raz w miesiącu.

Po co pisać?

Celem blogów prowadzonych przez przedsiębiorstwa jest przede wszystkim „zmiękczenie” komunikacji na linii firma – klient poprzez kreowanie bardziej ludzkiego i przyjaznego wizerunku oraz pokazanie, że dana firma to ludzie, a właściwie eksperci w swoim fachu. I właśnie „eksperckość” to słowo klucz do sukcesu w przypadku blogów firmowych. Przez mówienie w szerszym kontekście o tym, czym się zajmujemy pokazujemy naszym czytelnikom – klientom, że bardzo dobrze znamy się na naszej pracy i i rozumiemy ich potrzeby. Dodatkowo na blogu mamy okazję do zaprezentowania firmy. To jest doskonałe miejsce, aby w mniej oficjalny sposób pochwalić się osiągnieciami i sukcesami, nowymi usługami czy produktami. Jednak ważne, aby robić to w sposób wyważony, bo blog firmowy nie służy do reklamowania, a do komunikowania się z rynkiem. Nie znaczy to, że mamy unikać pokazywania produktów i usług, czy np. unikać pokazywania logo firmowego na stronie bloga. Czytelnicy blogów firmowych doskonale wiedzą, jakie jest ich zadanie. I wiedzą, że mogą znaleźć tutaj wiele przydatnych dla nich informacji, tylko podanych w innym niż marketingowym kontekście i w bardziej przyjazny sposób niż na oficjalnej witrynie firmowej, bo internauci chcą otrzymywać informacje na temat produktów i usług. Co ważne, w dzisiejszych social mediowych czasach blogi firmowe dostarczają treści i powodów do komunikacji w kanałach social media. Szczególnie, że w social media najlepszy respons mają oryginalne treści.

Bloguj o tym, na czym się znasz

To podstawowa zasada tworzenia blogów firmowych. Zatem doskonale sprawdzą się treści na temat ciekawych wydarzeń firmowych, komentarze dotyczące branży czy porady związane z produktami i usługami. A jak trafnie dobierzemy tematykę, to będzie łatwiej o firmowych blogerów. Tutaj ważne jest również, aby bloga prowadziły firmy, które mają w swoich strukturach osoby chętne do blogowania. Bo blogowanie, to sztuka. Tak naprawdę sztuka ciekawego przelewania myśli na papier, a teraz bardziej na ekran komputera. Nie uda stworzyć się interesującego bloga firmowego bez osób, które tak naprawdę same z siebie, a nie z „przymusu” będą dzielić się z internautami swoją wiedzą, spostrzeżeniami i przemyśleniami. Czasami wyłowienie spośród pracowników firmowego blogera zajmuje trochę czasu. Jendnak jak już wybierzemy odpowiednią osobę lub zespół, to mamy gwarancję, że nasz blog będzie żył i regularnie dostarczał czytelnikom ciekawych komentarzy i informacji.

Zatem jeśli tylko firma chce blogować i ma kim, to blogowanie firmowe ma sens. Ważne tylko, że zanim na dobre zagości w strategii komunikacji firmy, warto się do jego prowadzenia dobrze przygotować i zastanowić, jakie treści będą unikatowe i jednocześnie ciekawe dla czytelników.

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Dobra opinia to podstawa

Kiedy prosić klienta o opinię, aby go nie zrazić? Jakie narzędzia pomagają pozyskiwać opinie klientów? Jak […]

Blog firmowy, Content marketing, Marka

Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz […]

Marketing, Relacje z mediami

Reklama Wielkanocna inna niż wszystkie

Reklamy tworzone z okazji Świąt często zaskakują oryginalnością i na długo zapadają w pamięć. Wśród wszystkich […]

Blog firmowy, Marketing

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone