Blog – sposób budowania relacji przez marki

Blogi prowadzone przez osoby prywatne potrafią przyciągać tysiące czytelników. Jednak, również te prowadzone przez firmy, zdobywają stałych fanów.  Zatem, co daje blogowanie firmie i jak robić to dobrze?

Fakt, że blogosfera ciągle się powiększa nie powinien dziwić nikogo. Szacuje się, że obecnie na świecie liczba blogów przekroczyła już 200 milionów, a aż 54% blogerów każdego dnia zamieszcza na swoich stronach nowe wpisy bądź tweetuje. Z jednej strony blogi w „lekki” sposób przekazują ciekawe, czasami zawiłe i naukowe treści. Z drugiej zaś ich sukces spoczywa na barkach samych blogerów, bowiem uznawani są za liderów opinii, a dla internautów bardzo liczy się zdanie innych. Czym zatem są blogi i jak można je wykorzystać w przestrzeni biznesowej?

Blog, czyli współczesna forma dziennika

Elektroniczny dziennik, chyba tak najłatwiej jest zdefiniować czym są blogi internetowe. Zaraz po forach internetowych i grupach dyskusyjnych są one jednym z najpopularniejszych narzędzi, które od lat służą do publikowania treści.

Blogi pokazują, że przywilej pisania i publikowania nie jest już tylko dostępny dla autorów książek czy dziennikarzy, teraz praktycznie każdy, kto ma tylko ochotę, może przelewać na internetowe strony swoje przemyślenia, opinie, pomysły. Jednak mimo łatwości w prowadzeniu blogów, nie każdy blog ma szansę zyskać miano ciekawego i znaleźć się na liście najczęściej odwiedzanych przez internautów. Dlaczego? Bardzo często ludzie oceniają blogi, tak jak książki, po okładce. Nie czytają treści i z góry zakładają, że np. dana tematyka ich nie zainteresuje. Jednak powoli to się zmienia. W Polskiej blogosferze pojawia się wiele blogów, poświęconych konkretnej, często specjalistycznej tematyce, np. finansów, które co do zasady powinny interesować tylko wąską grupę czytelników. Tak jednak nie jest. Dla przykładu, blog „Jak oszczędzać pieniądze” nie skupia jedynie grupy osób, które miały problem ze swoimi finansami. Stał się inspiracją dla wielu osób, a sam autor zyskał miano specjalisty od oszczędzania, na którym wzoruje się wielu.

Dobre treści to nie wszystko

Blog nie samą treścią żyje. Naturalnie podstawą każdego „elektronicznego dziennika” są wpisy, w końcu to one przyciągają czytelników. Ale równie ważna, jak nie ważniejsza dla blogerów oraz czytelników jest e-społeczność, którą taki blog skupia. Samo przygotowanie frapujących treści nie jest jeszcze sukcesem. O sukcesie możemy mówić dopiero wtedy, gdy zainteresujemy nią czytelników, kiedy będą chętnie komentowali temat, będą się nim dzielić. Wbrew pozorom nie jest łatwo skupić w ramach jednej platformy osoby, które każdego dnia będą wyczekiwać kolejnych tekstów.

Biorąc pod uwagę ilość blogów, które można znaleźć w blogosferze, możemy łatwo zanudzić internautów powtarzalnymi wpisami. Poruszając za każdym razem podobną tematykę, pisząc zawsze według jednego sprawdzonego szablonu, czy unikając wprowadzania nowego spojrzenia na temat, możemy łatwo zniechęcić naszych czytelników. W końcu kto chciałby codziennie czytać o sprzątaniu mieszkania. Wokół tego tematu można zbudować cały szereg pokrewnych opowieści, które będą ciekawą odskocznią od tematu przewodniego bloga.

Warto prowadzić firmowego bloga?

Polska blogosfera to nie tylko zlepek tysięcy blogów prowadzonych przez mniej lub bardziej znane i rozpoznawalne osoby, to również ogromna rzesza tych prowadzonych przez marki. Zatem co daje blogowanie firmie? Czy warto poświęcać na to czas i zasoby? Jak widać warto. Prowadzanie firmowego bloga niesie za sobą wiele korzyści, zarówno tych mniej, jak i bardziej odczuwalnych przez firmę.

Naturalnie nie od razu po opublikowaniu pierwszego artykułu znajdą się rzesze osób, które każdego dnia będą śledzić naszego bloga. Na to trzeba czasu, a podobnie jak z innymi sposobami dotarcia do klientów, kluczem jest tutaj zdrowe podejście do tematu. Jednego dnia nie ma co zarzucać odbiorców dziesięcioma wpisami na blogu. Daj im czas. Oczywiście decydując się na prowadzenie bloga, należy pamiętać, jak ważna jest regularność. Jak tylko uda nam się zainteresować odbiorcę publikowanymi treściami, to trzeba dołożyć wszelkich starań, żeby regularnie odwiedzał naszą stronę. Kiedy raz czy drugi czytelnik wejdzie na stronę i nie znajdzie tam nowych wpisów, może za szybko nie wrócić.

Zostań ekspertem w oczach klientów

Firmy, które decydują się na prowadzenie blogów stają się poniekąd ekspertami w oczach czytelników. Dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniem, ale i spostrzeżeniami mogą pokazać się z całkiem innej, bardziej „ludzkiej” strony. Naturalnie na blogu firmowym nie musimy dzielić się jedynie informacjami o naszej firmie, czy naszych klientach. Warto poruszać na nim tematy związane z całą branżą, zaobserwowanymi zmianami na rynku czy nawet bardziej luźne kwestie, pokazujące np. pracowników, ich przyzwyczajenia lun nietypowe pasje. Dzięki temu firma staje się bardziej wiarygodna w oczach czytelników. Wiedzą oni, że teksty nie wychodzą spod maszyny, a na prowadzenie bloga swój czas poświęca kilka członków firmowej załogi.

Jasne jest, że chwaląc się swoimi pracami czy dzieląc się przydatnymi treściami, nie musimy od razu zdradzać wszystkich szczegółów. Często wystarczy samo uchylenie rąbka tajemnicy, żeby zainteresować treścią.

Pomóż firmowej stronie zaistnieć w Internecie 

Firmowy blog to również sposób, żeby zaistnieć w wyszukiwarkach. Czemu tak się dzieje? Między innymi dlatego, że wyszukiwarki są tak zaprojektowane, że znacznie częściej wyświetlają one strony, na których regularnie aktualizowane są treści, dlatego też tak ważny może okazać się tutaj firmowy blog. Niemożliwe jest przecież codzienne zmienianie zakładki o nas czy o ofercie. Dlatego dzięki prowadzeniu firmowego bloga nie dość, że dostarczymy wartościowe treści, to jeszcze stajemy się lepiej widoczni w wyszukiwarce.

Co do zasady użytkownicy Internetu zazwyczaj wyszukują informacje poprzez wyszukiwarki, dlatego im więcej podstron z ciekawymi treściami, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient na nią trafi. Coraz częściej jednak strony zbudowane są tylko z kilku najważniejszych podstron. Jak więc sobie z tym poradzić? Właśnie za pomocą bloga. Dodając kolejne artykuły, tworzymy na stronie kolejne podstrony, które tak ważne są dla wyszukiwarek.

Jak to robią najlepsi?

Przykładów dobrze prowadzonych blogów firmowych na rynku jest wiele. Wśród nich jest lubiany przez internautów blog sklepu spożywczego Lidl. Na stronie znaleźć można ciekawe wpisy, którym zawsze towarzyszą wysokiej jakości zdjęcia. Obok przepisów, na blogu znajduje się wiele wartościowych porad i wskazówek dotyczących gotowania. Same produkty, które można nabyć w sklepie są poniekąd dodatkiem do wpisów. Nie ma tu mowy o nachalnej reklamie. Internauci często odwiedzają bloga oraz komentują zamieszczane przepisy.

Kolejnym przykładem dobrze prowadzonego bloga jest „Ty tu urządzisz”. To blog sklepu Ikea. Znaleźć można na nim wiele ciekawych inspiracji związanych z aranżacją wnętrz. Bogaty w wysokiej jakości zdjęcia, prezentujące jak można urządzić mieszkanie czy dom. Pod każdym wpisem znajdują się produkty wykorzystane w aranżacjach.

Dobrze prowadzony blog to również Smart Driver firmy AXA Direct. Próżno tam szukać wskazówek o ubezpieczeniach, ponieważ blog jest pełen informacji o samochodach, o tym jak korzystać z dróg, jak cieszyć się z jazdy. A informacje o samych produktach ubezpieczeniowych pojawiają się sporadycznie.

 

 

 

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Nowoczesny rolnik szuka marketingowca, a nie żony

„Zaspokajać potrzeby, czerpać zyski” głosi najkrótsza definicja marketingu. Doskonale zdają sobie z tego sprawę zarządzający w […]

Marketing

Szanuj, a nie spamuj – o budowaniu relacji z mediami

Budowanie relacji to zadanie, które wymaga zaangażowania, czasu oraz systematyczności. Kontakt z dziennikarzami jest dla specjalisty […]

Relacje z mediami

Employer branding – sztuka przyciągania najlepszych pracowników

Rynek pracownika, nieskuteczne rekrutacje, stałe rotacje w zespole… Czy Twoja firma również boryka się z problemami […]

employer branding

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone