Skuteczny Brand Hero

Brand Hero to jeden z elementów kampanii marketingowej, której celem jest ocieplenie wizerunku i skuteczne dotarcie do klientów. Jakie cechy posiada skuteczny Brand Hero..?

Brand Hero to najprościej mówiąc maskotka marki, czyli element, który pojawia się w reklamach telewizyjnych, prasowych oraz często także przy logo firmy. Jest to zazwyczaj postać ludzka (animowana lub nie) lub stworzony na potrzeby marki animowany, abstrakcyjny stworek. Często abstrakcyjna lub zwierzę. Zadaniem Brand Hero jest przekazanie wartości firmy w prosty, czasem przewrotny sposób, który będzie dla odbiorców zrozumiały oraz interesujący

Jaki powinien być Brand Hero?

Skuteczny Brand Hero powinien przede wszystkim wzbudzać pozytywne skojarzenia, rozśmieszać lub rozczulać swoimi kwestiami w reklamach oraz wyglądem. Przykładem wieloletnich i wciąż skutecznych maskotek marki może być Serce i Rozum, których wizerunek po raz pierwszy pojawił się na rynku w 2010 roku. Trudno uwierzyć, ale już od przeszło 6 lat te postacie skutecznie promują usługi oferowane najpierw przez Telekomunikację Polską, a później przez Orange, które wykupiło spółkę. Dlaczego tak się dzieje? Serce i Rozum odwołują się do dwóch głównych stron ludzkiej natury, którymi kierujemy się podczas podejmowania decyzji tj. do emocji oraz rozsądku. Serce i Rozum przekonują, że oferta Orange spełnia oczekiwania jednego i drugiego, czym z powodzeniem przyciągają Klientów. Strzałem w dziesiątkę z punktu widzenia marketingowca, okazało się także wyprodukowanie pluszaków w postaci Serca i Rozumu, dołączanych do wybranych pakietów Orange. Dzieci tak bardzo chciały dostać maskotki, że rodzice decydowali się na wykupienie oferty czy dokupienie pakietu często pod wpływem nacisku swoich pociech. Brand Hero musi zachowywać się zgodnie z ideami, jakie przyświecają marce. Zauważcie, że np. firmy zajmujące się nowymi technologiami często odwołują się do braku ograniczeń lub ich przekraczaniu oraz spełnianiu marzeń. Ich celem jest przekazanie odbiorcom, że dzięki rozwiązaniom jakie proponuje marka, życie staje się prostsze i lepsze. Przykładem haseł, które odzwierciedlają te założenia może być „make believe” Sony, „Life’s Good” LG, czy popularne „Nokia connecting people”.

Brand Hero, które przeszły do historii

BIBENDUM, Michelin

Przykładem Brand Hero, który pojawia się niemal w każdym tekście dotyczącym tego zagadnienia jest Bibendum czyli ludzik z opon, marki Michelin. Postać i wizerunek Bibendum na przestrzeni lat uległy zmianie (początkowo palił cygaro, nosił binokle i przypominał bardziej mafiozo niż sympatyczną postać, z którą kojarzy się obecnie), jednak sam pomysł na kampanię prowadzoną w ten sposób, zakorzenił się jako jedna ze strategii marketingowych. Warto wspomnieć, że Bibendum zapoczątkował trend Brand Hero, był bowiem jednym z pierwszych tego rodzaju rozwiązań w historii (po raz pierwszy zaprezentowano go w 1894 roku). Postać ludzika Michelin składa się z białych opon nałożonych jedna na drugą

RONALD MCDONALD

Ronald McDonald to klaun, którego kojarzą wszyscy fani sieci McDonald’s. Postać ma charakterystyczny wygląd i strój w barwach nawiązujących do kolorów logo firmy. Ronald istnieje od 1963 roku jako maskotka marki. W spotach reklamowych klaun zawsze występował w towarzystwie dzieci, dobrze się z nimi bawiąc i polecając pyszne burgery McDonald’s. W 1974 roku założona została organizacja nonprofit o nazwie Ronald McDonald House Charities, wykorzystująca wizerunek Brand Hero. Osobom dorosłym Ronald McDonald kojarzy się przede wszystkim z horrorami z udziałem klaunów, co z resztą wykorzystano do szeregu akcji zwanych “prankami”, które polegają – najprościej rzecz ujmując- na wystraszeniu nieznajomych osób w miejscu publicznym. W Internecie można też znaleźć filmiki, które są przewrotnymi wersjami reklam McDonald’s z udziałem Ronalda. W ten sposób marka zyskała dodatkowe materiały z wizerunkiem swojego Brand Hero i jednocześnie darmową promocję.

KRÓLIK DURACELL

Kolejnym przykładem legendarnego Brand Hero jest bez wątpienia króliczek Duracell, który po raz pierwszy pojawił się w spocie reklamowym w 1971 roku. Maskota napędzana baterią Duracell (widoczną na plecach królika) wytrzymuje dłużej niż maskotki z bateriami innych marek. Bardzo dobrze i dobitnie obrazuje to reklama, w której królik Duracell ściga się z królikiem napędzanym baterią innej marki. Podczas biegu, konkurencyjny zawodnik szybko odpada i zastępuje go kolejny. Sytuacja powtarza się to kilkukrotnie, a mimo to królik Duracell i tak zwycięża. Reklama kończy się słowami “Duracell lasts up to 4 times longer”.

FIDO DIDO

Fido Dido to jeden z dość nietypowych przykładów Brand Hero. Rysunkowa postać wyluzowanego człowieczka ze sterczącymi włosami, to efekt pomysłu Joanny Ferrone, właścicielki firmy fotograficznej i Sue Rose, producentki filmowej. Kreskówkowa kreacja pojawiła się na koszulkach z motto “Fido is for Fido, Fido is against no one”, które zdobyły w USA ogromną popularność. Marka 7UP wykorzystała wizuerunek Fido jako swojego Brand Hero i jednocześnie animowanego Influencera. W latach 90-tych reklamy z kreskówkowym luzakiem podbiły serca odbiorców. Dzięki Fido, napoje gazowane tego producenta są kojarzone z postawami takimi jak niewinność, zadowolenie z życia, tolerancja i brak bretensji oraz roszczeń.

Jaki jest cel wprowadzenia Brand Hero do kampanii?

Maskotka ma poprzez swoje zachowanie przekazać odbiorcom główne idee oraz cechy danej marki. Dużo skuteczniejszym sposobem na ocieplenie wizerunku firmy jest zdecydowanie się na Brand Hero i przystępne, często zabawne przekazywanie wartości oraz oferty firmy niż np. wydanie broszur informacyjnych z suchymi faktami, czy ulotek reklamowych. Przekaz audiowizualny jest prostszy w odbiorze, przykuwa uwagę i dociera do większej ilości osób. Brand Hero ma za zadanie wyróżnić markę na tle konkurencji i skłonić odbiorcę do wybrania reklamowanej oferty. Maskotki pomagają potencjalnym klientom podjąć decyzję, przekazując argumenty, które skłonią ich do wybrania przedstawianych usług.

Czy Brand Hero może uratować markę?

Zdecydowanie tak! Przemyślany Brand Hero i kampania reklamowa, która trafi do odbiorców, w szybkim tempie poprawi wizerunek marki co przełoży się bezpośrednio na jej dochody. Przykładem może być Mały Głód firmy Danone, która wydawała się powoli odchodzić do lamusa, wypierana nowymi produktami na rynku serków deserowych. Brand Hero, którego wybrała firma znacznie różni się do znanych maskotek marki. Mały Głód jest ucieleśnieniem tego, czego odbiorca chce uniknąć czyli nieprzyjemnego ssania w żołądku. W reklamach maskotka jest skutecznie pokonywana przez zjedzenie serka Danio. Okazuje się, że przewrotny charakter kampanii trafił w gust odbiorców, a wizerunek Małego Głoda wzbudził sympatię klientów.

Jak stworzyć skutecznego Brand Hero?

Mimo, że kampanie z udziałem Brand Hero są zabawne, lekkie i wpadające w pamięć to praca nad ich stworzeniem wcale nie jest tak oczywista i przyjemna. Wymyślenie skutecznego Brand Hero nie należy do najprostszych zadań. Maskotka marki musi się wyróżniać, przedstawiać konkretne cechy, a wyglądem nawiązywać do symbolizowanych wartości lub do produktów, które oferuje firma. Jeśli chcecie zdecydować się na takie rozwiązanie i macie głowę pełną pomysłów, koniecznie wszystkie je spiszcie i skonsultujcie ze specjalistami. Samodzielne tworzenie kampanii z udziałem Brand Hero jest ryzykowne, ponieważ nie gwarantuje, że będzie ona skuteczna. Jeśli potrzebujecie pomocy, zgłoście się do nas!

Zobacz także:

Marka – magnes na klientów

Influencer, czyli kto?

Wyścig o klikalność? Nie o to chodzi!

 

 

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Dobra opinia to podstawa

Kiedy prosić klienta o opinię, aby go nie zrazić? Jakie narzędzia pomagają pozyskiwać opinie klientów? Jak […]

Blog firmowy, Content marketing, Marka

Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz […]

Marketing, Relacje z mediami

Reklama Wielkanocna inna niż wszystkie

Reklamy tworzone z okazji Świąt często zaskakują oryginalnością i na długo zapadają w pamięć. Wśród wszystkich […]

Blog firmowy, Marketing

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone