Social Media Marketing – siła społeczności

Social Media Marketing to rodzaj kampanii, która wykorzystuje portale społecznościowe do wykreowania dobrego wizerunku firmy oraz wypromowania marki poprzez zbudowanie wokół niej społeczności. Mądrze prowadzone kampanie social mediowe zaowocują wzrostem ruchu internetowego, co przełoży się na większą sprzedaż i lepszą pozycję firmy na rynku.

Social media to obszar, który jest traktowany przez marketingowców od jakiegoś czasu jako absolutny „must have”. Kampanie prowadzone na portalach społecznościowych wydają się prostą i przyjemną pracą, jednak przed wdrożeniem nowej strategii należy ją dobrze przemyśleć. Social media to platformy masowe i zmienne. Bardzo łatwo jest zrazić do siebie odbiorców źle dobranym słownictwem lub zdjęciem, które wywoła złe konotacje. Przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Wam skutecznie poprowadzić kampanię social mediową.

Kanały social media, które na pewno znasz

    • Facebook – 1,712 biliona użytkowników

Hasło „social media” od razu przywodzi na myśl Facebooka, który podbił cały świat i jest niezaprzeczalnym numerem jeden jeśli chodzi o liczbę użytkowników. O ile indywidualne profile cieszą się sporym zainteresowaniem znajomych, o tyle branżowe strony nie zawsze. Warto dobrze się zastanowić w jaki sposób prowadzić konto firmy na Facebooku i co chcemy dzięki temu osiągnąć. Facebook umożliwia publikowanie postów, które docierają do dużej grupy odbiorców, komunikację z followersami oraz reklamowanie swoich treści.

    • Instagram – 500 mln użytkowników

Instagram to portal, który postawił duży nacisk na zdjęcia i to się sprawdziło. O ile Facebook jest nośnikiem różnych informacji i można na nim promować treści z każdej dziedziny, o tyle Instagram już nie. Tam możemy pochwalić się fotkami, które odpowiednio hasztagowane trafiają do podgrup tematycznych.

    • Twitter – 313 mln użytkowników

Twitter to miejsce, w którym każdy może się wypowiedzieć. Stworzenie konta na tym portalu jest dobrym sposobem na śledzenie na bieżąco np. wypowiedzi polityków, dziennikarzy lub gwiazd show biznesu. Na Twitterze najważniejsza jest treść. Osoby, które posiadają wielu followersów mogą stać się skutecznymi Influencerami dla Twojej marki. Wypromowanie firmy za pomocą tego portalu będzie możliwe za pośrednictwem konta prowadzonego np. przez prezesa spółki.

    • SnapChat – 200 mln użytkowników

Snapchat udowodnił, że aplikacje mobilne zrzeszają coraz więcej użytkowników. Założeniem portalu jest dzielenie się ze znajomymi zdjęciami i filmami, które wyświetlają się maksymalnie przez 10 sekund, lub – po wybraniu opcji „MyStory” – są widoczne przez 24 godziny. Użytkownicy mogą rozmawiać ze sobą przez chat pisząc, lub prowadząc wideo-rozmowy. SnapChat jest wykorzystywany także jako narzędzie marketingowe. Dobrym przykładem może być SnapChat Łódź, czyli konto należące do Urzędu Miasta Łodzi.

    • LinkedIN – 100 mln użytkowników

LinkedIN to biznesowa platforma stworzona z myślą o kontaktach branżowych. Konto zakłada tam każdy, kto chce podzielić się swoim doświadczeniem zawodowym i zdobyć cenne kontakty. Istnieje także możliwość założenia konta ogólnego dla firmy i połączenia go z kontami pracowników, co od razu daje obraz tego, jaka ekipa pracuje dla danego przedsiębiorstwa. Posty zamieszczane na LinkedIN są pisane w biznesowym stylu.
(dane na wrzesień 2016, źródło: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/)

Platformy social-mediowe, które rosną w siłę

Internet to miejsce, które dynamicznie się zmienia. Nic więc dziwnego, że ruch na kanałach social-mediowych także jest rzeczą płynną. Na rynku pojawiają się nowe portale, które przyciągają użytkowników i zyskują coraz większą popularność. Internauci lubią nowinki, a gdy spodoba im się jakieś rozwiązanie, chętnie i często z niego korzystają. Przykładami kanałów, które zyskały w tym roku bardzo wielu odbiorców mogą być te, wymienione przez portal Statista zaraz po Facebooku jeśli chodzi o liczbę użytkowników:

    • WhatsApp – 1 bilion użytkowników

WhatsApp to platforma stworzona z myślą o urządzeniach mobilnych choć można jej używać także na PC. Za jej za pośrednictwem można się kontaktować z wybranymi osobami w wiadomościach prywatnych lub grupowych. Możliwe jest przesyłanie zdjęć i filmików. WhatsApp korzysta z połączenia internetowego, które obecnie jest często dodawane do pakietu usług telefonicznych za niewielką opłatą lub całkiem bezpłatnie. Dzięki temu użytkownicy unikają opłat za połączenia i smsy.

    • QQ – 899 mln użytkowników

QQ to narzędzie firmy Microsoft, dzięki któremu użytkownicy mogą ze sobą czatować. QQ może zostać zainstalowane jako komunikator na komputerze i urządzeniach mobilnych. Mimo, że w Polsce niewiele osób o nim słyszało, QQ posiada na świecie więcej użytkowników niż Instagram.

    • WeChat – 806 mln użytkowników

Kolejnym przykładem komunikatora, który zrzesza potężną grupę użytkowników jest WeChat. Można go używać podobnie jak QQ i WhatsApp. Za jego pośrednictwem porozmawiamy z drugą osobą w czasie realnym, wyślemy zdjęcia oraz filmy. Aplikacja jest dostosowana do użytku na urządzeniach mobilnych oraz na PC.
(dane na wrzesień 2016, źródło:https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/)

Jak skutecznie wykorzystać social-media w kampanii marketingowej?

Kanały social-mediowe różnią się między sobą mimo że ich główny cel jest taki sam – zgromadzić w jednym e-miejscu jak największą ilość użytkowników. Aby kampania marketingowa odniosła sukces, należy dostosować się do charakteru ogólnego platformy oraz przestrzegać praw, które nią rządzą. Korzystając z więcej niż jednego kanału social-mediowego do wypromowania firmy, należy odpowiednio określić treści jakie będą umieszczane na każdym z nich. Np. Facebook ma charakter rozrywkowo-socjalny. Dobrym pomysłem będzie umieszczanie tam nowinek z biura i postów opatrzonych ładnymi, wpadającymi w oko zdjęciami. Z kolei LinkedIN to platforma typowo biznesowa, gdzie można pochwalić się certyfikatami, odznaczeniami czy wdrożeniem nowych technologii. Poznajcie kilka uniwersalnych wskazówek, które pomogą Wam skutecznie zaplanować i przeprowadzić strategię marketingową na portalach social mediowych:

  • Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć

  • Zanim założysz konto na jakimkolwiek portalu społecznościowym, zastanów się, na jakiej grupie odbiorców najbardziej Ci zależy. Czy są to np. młode mamy, nastolatkowie a może mężczyźni w średnim wieku? Odpowiedz sobie na pytanie: Do kogo chcę dotrzeć? Określanie tzw. targetu, to nieodłączny element każdej kampanii marketingowej. Bez tego etapu, nie będziesz w stanie stworzyć skutecznego planu działania, ani wybrać odpowiedniego kanału social-mediowego.

  • Poznaj potrzeby grupy docelowej

  • Zrób tzw. research. Znajdź w internecie fora, grupy i strony, na których najbardziej aktywne są osoby, które stanowią Twoją grupę docelową. Dołącz do dyskusji, dokładnie prześledź ich działania, skontaktuj się z nimi, a uzyskasz informacje, które pozwolą Ci stworzyć interesujące ich treści. Najlepszą metodą na dotarcie do danej społeczności, jest wstąpienie w jej szeregi.

  • Określ swój profil

  • Dodanie zdjęcia i krótkiego opisu działalności firmy wraz z danymi kontaktowymi to nie wszystko. Tak naprawdę liczy się sposób, w jaki chcesz wykorzystać swoje konto w kanałach social media. Skup się na konkretnym zakresie tematycznym i przekazuj treści, które się w nim mieszczą. Jako marketingowiec musisz zrobić to tak, aby udostępniane materiały były przede wszystkim interesujące oraz wartościowe. Zawartość na profilu firmowym powinna odpowiadać dziedzinie, którą zajmuje się przedsiębiorstwo.

  • Uzbrój się w cierpliwość

  • Sukces w social media wymaga cierpliwości, systematyczności i działania. Dynamizm i możliwość zwiększania zasięgu swoich treści to cechy, które sprawiają, że prowadzenie kampanii w social media jest interesujące i wciągające. Nie można jednak oczekiwać wielkiego wzrostu zainteresowania z dnia na dzień. Początkowo skup się na uzyskaniu 100 pierwszych followersów, a następnie staraj się zwiększyć tę liczbę. Należy pamiętać o tym, że lepiej mieć mniejszą ale aktywną grupę odbiorców, niż masę bezwartościowych wyświetleń, które nie przekładają się na działanie internautów.

  • Poszerzaj wpływy

  • Spróbuj nawiązać kontakt i współpracę z użytkownikami, którzy mogą być zainteresowani treściami umieszczanymi na Twoim kanale. Dzięki wzajemnemu udostępnianiu postów zdobędziecie większą liczbę odbiorców, którzy pasują do określonej grupy docelowej. Pamiętaj, że nie możesz wymagać wsparcia bez odwdzięczenia się tym samym.

  • Nie ignoruj odbiorców

  • Social media to przede wszystkim ludzie, którzy w oczach marketingowca stają się potencjalnymi klientami. Nigdy nie ignoruj osób, które zwrócą się do Ciebie za pośrednictwem portali – bądź aktywnym użytkownikiem, który odpowiada na pytania swoich fanów i zachęca ich do dyskusji. Zawsze też odpowiadaj na wiadomości prywatne. Budowanie relacji jest jedną z najważniejszych cech social media marketingu.

  • Korzystaj z dostępnych narzędzi

  • Facebook, Instagram czy LinkedIN udostępniają swoim użytkownikom szereg narzędzi, dzięki którym ich działanie jest bardziej efektywne. Korzystaj z opcji i unowocześnień, aby uatrakcyjnić swoje treści oraz być na bieżąco z wprowadzanymi zmianami i odpowiadać w ten sposób na potrzeby odbiorców:

      • Zrób wideokonferencję na żywo

    – tematyczne rozmowy lub mini-wykłady na jakiś temat, które użytkownicy mogą obejrzeć na żywo są dobrym pomysłem na zaciekawienie odbiorców i przywiązanie ich do marki. Jeśli treści się spodobają, możecie liczyć na stale rosnące zainteresowanie kolejnymi webinariami.

      • Dodawaj zdjęcia do postów

    – post bez zdjęcia praktycznie nie ma szans przebicia. Do internautów dużo skuteczniej dociera przekaz wizualny w postaci np. grafiki z podpisem, niż sama treść. Poświęć czas na znalezienie odpowiednich fotografii do swoich postów i spraw, że Twój profil będzie wyglądał profesjonalnie i interesująco.

      • Organizuj akcje zachęcające do działania

    – ciekawym pomysłem na zwiększenie ruchu na stronie jest organizacja akcji typu „Fan Page Friday”, podczas którego każdy może umieścić na Twojej stronie linki do swoich profili przez określoną ilość czasu. Dzięki temu umożliwisz innym wypromowanie się, czym wzbudzisz sympatię i będziesz mieć też okazję na nawiązanie owocnej współpracy z firmami, które publikują podobne lub uzupełniające treści.

      • Wykup reklamę

    – dla zwiększenia zasięgu swoich treści możesz wykupić reklamę, która będzie się wyświetlała przez określony czas. Taką opcję posiada np. Facebook.

      • Pozyskaj Influencera

    – bardzo skuteczną metodą na zwiększenie wpływów na swojej stronie jest pozyskanie Influencera, czyli osoby, która uchodzi za autorytet w jakiejś dziedzinie i posiada w kanałach social mediowych dużą grupę followersów.

    Zobacz także:

    Influencer, czyli kto?

    Wyścig o klikalność? Nie o to chodzi!

    20 najpopularniejszych słów w PR

    Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

    Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

    Zobacz koniecznie

    Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

    Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz […]

    Marketing, Relacje z mediami

    Reklama Wielkanocna inna niż wszystkie

    Reklamy tworzone z okazji Świąt często zaskakują oryginalnością i na długo zapadają w pamięć. Wśród wszystkich […]

    Blog firmowy, Marketing

    Web Web Webinarium – skuteczny sposób budowania wizerunku

    Wiedza, doświadczenie, umiejętność i chęć dzielenia się wiedzą – tylko tyle i aż tyle potrzeba, aby […]

    Blog firmowy, Content marketing, Marketing, Public relations

    Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone