Inbound Marketing – marketing przychodzący

Marketing przychodzący to rodzaj strategii, która jest opracowana tak, aby odbiorca nie tylko samodzielnie dotarł do materiałów reklamowych ale także na nie zareagował. Inboud Marketing zakłada integralne działanie na wielu płaszczyznach. Głównym celem jest komunikacja z klientem oraz przyzwyczajenie go do marki.

Czym jest Inbound Marketing?

Marketing przychodzący to przede wszystkim jakość i cierpliwość. Ten rodzaj strategii wymaga kompleksowego podejścia i długofalowych działań. Efekty nie są widoczne od razu, należy systematycznie dbać o każde z narzędzi i przygotować się na stopniowy, często powolny wzrost zainteresowania ze strony odbiorców. Ideą marketingu przychodzącego jest dotarcie explicite do osób z grupy docelowej i nawiązanie z nimi stałej relacji. Aby to osiągnąć należy starannie dopasować wszystkie kanały, którymi chcemy pozyskać klientów. Warto dodać, że Inbound Marketing powstał z połączenia koncepcji marketingu przyzwolenia (odbiorca zgadza się na treści reklamowe) oraz marketingu wirusowego (odbiorca dobrowolnie rozpowszechnia treści reklamowe).

TRZY ZŁOTE ZASADY INBOUND MARKETINGU

1. Spraw, by klient sam do Ciebie trafił

Jednym ze sposobów na zachęcenie odbiorcy do kontaktu jest tzw. nawołanie do działania czyli specyficzny element na stronie internetowej, którym może być np. czat na żywo z konsultantem, linki do portali społecznościowych, formularz zgłoszeniowy czy numer infolinii, a to wszystko opatrzone hasłami takimi jak „skontaktuj się z nami!”, „poznaj nas”, „zgłoś się do nas”, „zamów już teraz”. Do kontaktu zachęci dobrze prowadzony portal społecznościowy, na którym będą umieszczane np. konkursy i pytania do klientów, a także mailing typu opt-in, czyli taki, który zostaje wysłany tylko jeśli odbiorca sam go zamówi. Warto zastanowić się nad opracowaniem strategii marketingu wirusowego, czyli zaplanowaniem akcji, które skłonią internautów do rozpowszechniania informacji o marce. Przykładem takiego działania może być stworzenie reklamy, której slogan przeniknie do języka potocznego (np. „prawie robi wielką różnicę” marki Żywiec, „a może frytki do tego?” McDonald’s, „takie rzeczy tylko w Erze”), rozsyłanie zdjęć reklamowych z logo marki, czy tworzenie darmowych materiałów, w których będą umieszczone informacje o produktach (książki kucharskie Lidla, przepisy na kawę od Ani Starmach firmy Jacobs) oraz tworzenie materiałów prasowych, w których umieszczone zostaną informacje o akcjach prowadzonych przez markę lub nawiązujące w jakiś sposób do oferty, produktów albo innych informacji budujących wizerunek danej firmy. Do zachęcenia odbiorców do interakcji, można wykorzystać niektóre z metod marketingu szeptanego i sprawić, aby o marce „było głośno”, czyli wywołać dyskusję na jej temat np. na forach internetowych, w social mediach lub w mediach (może się do tego przyczynić kontrowersyjny spot reklamowy). Warto zastanowić się także nad pozyskaniem influencera (osoby, która jest popularna, dzięki czemu przyciągnie nowych odbiorców).

2. Działaj na wielu płaszczyznach

Marketing przychodzący to najprościej mówiąc działanie na wielu płaszczyznach. Kanały i techniki, które są najczęściej wykorzystywane podczas opracowywania i wdrażania tej strategii to social media, SEO, SEM, content marketing oraz blog branżowy. Największy nacisk jest kładziony na jakość przekazywanych treści, tworzenie informacji przydatnych dla odbiorców z grupy docelowej oraz nawiązanie stałej relacji z klientami. Zdobywanie ruchu odbywa się za pomocą portali społecznościowych takich jak Facebook, LinkedIN czy Twitter, strony internetowej bogatej w artykuły o dużej wartości z punktu widzenia odbiorcy oraz przygotowane tak, aby były widoczne przez wyszukiwarki i zgodne z zasadami SEO, a także poprzez tworzenie dodatkowych materiałów dla internautów (np. e-booków, webinariów, poradników). Nie można zapominać o dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych, ponieważ użytkownicy coraz częściej korzystają ze smartfonów lub tabletów do wyszukiwania interesujących treści.

3. Bądź cierpliwy

Działania mające na celu stabilne budowanie pozycji marki na rynku, wymagają cierpliwości. Są to strategie planowane z dużym wyprzedzeniem, nad którymi powinien czuwać zespół ludzi gotowych w każdym momencie dopasować starannie przygotowane materiały do zmiennych trendów i gustów. Bardzo ważna jest integracja wszystkich obszarów, na których prowadzone są działania marketingowe, co wymaga precyzji, systematyczności i konsekwencji. Inbound Marketing to praca nad wizerunkiem marki, w której na pierwszym miejscu stoi jakość. Stworzenie wartościowych tekstów zgodnie z zasadami optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych, które będą docierać do wybranej grupy odbiorców oraz wypromowanie ich za pośrednictwem dostępnych kanałów (social media, newsletter, Google AdWords, Facebook Ads) wiąże się z długofalowymi działaniami. Efekty płynące z tego rodzaju strategii są widoczne dopiero po upływie jakiegoś czasu. Wizerunek jest budowany powoli, można wręcz napisać – mozolnie, jednak w perspektywie czasu jest to najlepsza metoda na stworzenie solidnych fundamentów marki, co będzie owocowało stałym wzrostem zainteresowania konsumentów oraz zyskami. Marketing przychodzący można porównać do domku trzeciej świnki ze znanej bajki, w której udział bierze także wilk. Duży nakład pracy związanej z Inbound Marketingiem przekłada się na trwałość wizerunku marki, dobre relacje z odbiorcami oraz wierną grupę klientów.

Zobacz także:

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz […]

Marketing, Relacje z mediami

Reklama Wielkanocna inna niż wszystkie

Reklamy tworzone z okazji Świąt często zaskakują oryginalnością i na długo zapadają w pamięć. Wśród wszystkich […]

Blog firmowy, Marketing

Web Web Webinarium – skuteczny sposób budowania wizerunku

Wiedza, doświadczenie, umiejętność i chęć dzielenia się wiedzą – tylko tyle i aż tyle potrzeba, aby […]

Blog firmowy, Content marketing, Marketing, Public relations

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone