Snapchat – nowe medium, nowe możliwości

Snapchat – innowacja na rynku portali społecznościowych, zyskuje coraz większe grono sympatyków i użytkowników. Powód? Niesłabnąca pozycja kanałów social media, zwłaszcza wśród młodego pokolenia, która sprawia, że w Internecie pojawiają się nowe propozycje ich wykorzystania.

Snapchat, czyli co…?

Kariera Snapchata rozpoczęła się we wrześniu 2011 r., kiedy dwaj studenci Uniwersytetu Stanforda – Evan Spiegel oraz Robert Murphy zaprezentowali światu nową aplikację mobilną. Na czym polega innowacyjność tego medium społecznościowego? Pierwszą zaletą jest możliwość łatwej i szybkiej wymiany informacji, głównie zdjęć i plików video. Na odbiorcę oddziałuje przede wszystkim obraz, zaś rola komunikacji tekstowej zostaje zminimalizowana. Kolejnym ułatwieniem dla użytkowników jest fakt, że aplikacja automatycznie usuwa przesyłane treści. Jak to możliwe? Twórcy aplikacji wyszli z założenia, że stała obecność przesyłanych materiałów audiowizualnych jedynie przeszkadza w prawidłowym ich odbiorze. Możliwe, że uznano słuszność krytyki wysuwanej przez użytkowników Facebooka, którzy wielokrotnie narzekają na „zaśmiecanie” ich profilu, przez niezliczoną ilość nachalnych komunikatów, zarówno ze strony osób korzystających z portalu, jak i reklamodawców. Dlatego zdjęcia i filmy, którymi wymieniają się znajomi na Snapchacie, wyświetlają się przez maksymalnie 10 sekund. Jeżeli jednak chcemy, aby przekazana przez nas treść, była obecna dłużej, możemy skorzystać z opcji „My Story”, która wydłuża widoczność komunikatu do 24 godzin.

Snapchat rośnie w siłę

Aktualnie Snapchat posiada blisko 300 milionów użytkowników, a jego popularność rośnie w zawrotnym tempie. Dla porównania, jeszcze rok temu liczba osób korzystających z aplikacji wynosiła „zaledwie” 200 milionów. Tak dynamiczny wzrost pozwala przypuszczać, że w krótkim czasie Snapchat może stać się realną konkurencją dla Twittera, Instagrama, czy Facebooka. Warto dodać, że blisko 54 proc. użytkowników korzysta ze Snapchata każdego dnia. W aplikacji odtwarzanych jest dziennie ponad 10 miliardów plików video, a każdej sekundy przesyłanych jest około 9 tysięcy „snapów”.

Z badań przeprowadzonych wśród użytkowników aplikacji wynika, że średni, dzienny czas korzystania ze Snapchata oscyluje wokół 20-30 minut. Fakt ten stanowi kolejną zaletę w zestawieniu z liderem mediów społecznościowych – Facebookiem, który niejednokrotnie nazywany jest „pożeraczem czasu”.

Zostawmy jednak dane globalne, na rzecz analizy struktury polskich użytkowników Snapchata, których według Facebook for Bussiness jest około 1,3 miliona. Z danych wynika, że blisko 60 proc. użytkowników stanowią kobiety, zaś 40 proc. mężczyźni. Jak natomiast wygląda zasięg aplikacji, w zależności od wieku internautów? Blisko 50 proc. spośród osób korzystających ze Snapchata nie ukończyło jeszcze 18. roku życia, zaś kolejne 32 proc. to osoby do 24 lat. Zaledwie 2 proc. użytkowników przekroczyło wiek 40 lat. Ponadto największe grono użytkowników Snapchata stanowią mieszkańcy województwa podlaskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. (Dane pochodzą ze stron internetowych: http://www.infosocialmedia.pl/snapchat-w-polsce oraz https://napoleoncat.com/blog/snapchat-w-polsce-styczen-2016).

Jakie firmy korzystają ze Snapchata?

W Polsce wśród najpopularniejszych marek, które zdecydowały się rozpocząć korzystanie ze Snapchata znajdują się: Coca Cola, Silesia City Center, telewizja TVN, Fanta, KFC, Eska TV, czy sieć komórkowa Orange. Z rankingu przygotowanego przez Hash Fm, wynika, że firmy rozpoznawalne zarówno na polskim i zagranicznym rynku, dostrzegają korzyści wizerunkowe płynące z korzystania z aplikacji Snapchat.
Jedną z najciekawszych akcji marketingowych z wykorzystaniem Snapchata, zaproponowała sieć restauracji KFC Polska. Na swoim profilu emitowała cykl filmów pt.: „Sery losy”, w których vloger Marcin Malczyński wcielił się w rolę wróżbity, odpowiadając na pytania internautów. Dla autorów najciekawszych pytań, przewidziano nagrody, w postaci biletów do kina. Kampania miała na celu wypromowanie najnowszych produktów oferowanych przez restauracje KFC i… zdała egzamin. W swoich odpowiedziach „wróżbita Marcin” bezpośrednio nawiązywał do asortymentu KFC, a jednocześnie wzbudzał zainteresowanie użytkowników Snapchata. Po emisji dwóch pierwszych odcinków „Serów losu” otrzymano ponad 600 pytań od osób korzystających z aplikacji. Warto zaznaczyć, że była to kolejna, udana próba wykorzystania Snapchata przez markę KFC. Restauracja emitowała teleturniej „Snap & Bite”, w którym uczestnicy odpowiadali na pytania związane z: USA, Brazylią, Chinami i Indiami. Wybór państw nawiązywał do miejsc pochodzenia sosów, które stanowiły nowość w ofercie restauracji.

Rola Snapchata w komunikacji marketingowej

Jak aplikacja wykorzystywana jest do promocji i marketingu? Snapchat stosuje tzw. reklamę natywną, która najczęściej przybiera formę zdjęcia lub filmu, opatrzonego krótkim komunikatem tekstowym. Dzięki temu „nie narzuca się” potencjalnemu odbiorcy, który nie odczuwa wówczas, że jest adresatem działań marketingowych. Użytkownicy Snapchata traktują informację jako spontaniczny komunikat, który nie ma nic wspólnego z nachalnym przekazem, typowym dla tradycyjnych nośników reklamy. Zamieszczanie krótkich filmów relacjonujących działalność firmy „od wewnątrz” pozwala zrozumieć mechanizm powstawania produktu lub usługi, zaś przestawienie sytuacji nieformalnych np. podczas wyjazdu pracowników, może przyczynić się do zwiększenia sympatii na linii firma-klient. Biorąc pod uwagę wiek użytkowników Snapchata, omawiana forma promocji i marketingu, sprawdzi się w firmach, które oferują asortyment, skierowany do osób młodych. Niewątpliwą zaletą reklamy z wykorzystaniem aplikacji jest możliwość ograniczenia kosztów niemal do zera.

Snapchat wykorzystywany może być zatem, nie tylko jako kanał komunikacji między przyjaciółmi, ale również jako skuteczne narzędzie promocji produktu lub usługi. Nie oznacza to jednak, że krótkie filmy lub zdjęcia umieszczane przez firmę, pozwolą skutecznie zbudować bazę stałych, zadowolonych klientów. Możliwości, które stwarzają media społecznościowe i spektrum ich oddziaływania, pozwolą w skuteczny sposób ograniczyć koszty kampanii marketingowych oraz dotrzeć do grup, które coraz rzadziej korzystają z tradycyjnych mediów lub uodporniły się na nośniki reklamy takie jak: plakaty, billboardy, czy materiały promocyjne rozdawane na ulicach miast.

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz […]

Marketing, Relacje z mediami

Reklama Wielkanocna inna niż wszystkie

Reklamy tworzone z okazji Świąt często zaskakują oryginalnością i na długo zapadają w pamięć. Wśród wszystkich […]

Blog firmowy, Marketing

Web Web Webinarium – skuteczny sposób budowania wizerunku

Wiedza, doświadczenie, umiejętność i chęć dzielenia się wiedzą – tylko tyle i aż tyle potrzeba, aby […]

Blog firmowy, Content marketing, Marketing, Public relations

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone