Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz możliwościom jakie dają social media, nawet zjawiska niezwiązane z reprezentowaną branżą, można przekształcić w skuteczną reklamę firmy.

Marketing w czasie rzeczywistym (RTM) oznacza wykorzystanie aktualnych wydarzeń, w celu kształtowania przekazu reklamowego firmy lub instytucji. „Prawidłowa” reakcja polega na błyskawicznym ich przetworzeniu i odpowiednim umiejscowieniu w kontekście promocyjnym marki. Nadawcy muszą pamiętać, że przekaz powinien być zgodny z aktualnymi trendami i nastrojami społecznymi, ponieważ warunkuje to sukces i zainteresowanie ze strony odbiorców.

Marketing w czasie rzeczywistym wyklucza długotrwałe planowanie, ponieważ istotą działania jest zasada „tu i teraz”. Wymaga to śledzenia newsów i bycia na bieżąco z kontrowersyjnymi tematami, które szybko zdobywają popularność. Wykorzystanie wiedzy na ten temat może być ryzykowne i skutkować złą opinią, jednak trafny i pomysłowy materiał ma szansę podbić serca internautów, dzięki czemu firma zyska rozgłos. RTM oznacza zatem spontaniczne wykorzystanie najnowszych trendów, a nie ich kreowanie.

Korzyści płynące z real time marketingu

Co mogą zyskać firmy wykorzystujące możliwości tej formy marketingu? Podstawową zaletą jest fakt, że RTM wpływa na rozpoznawalność firmy i jej popularność na rynku. Tym samym można odnotować wzrost zainteresowania marką wśród odbiorców, którzy będą chcieli bliżej poznać nadawcę komunikatu. Dzięki temu zyskuje darmową reklamę, która rozpowszechnia się z pomocą marketingu szeptanego i wirusowego. Ponadto real time marketing pozwala kreować odpowiedni wizerunek firmy, jako nowoczesnej (bazowanie na najnowszych trendach), otwartej (wykorzystanie humoru) i kreatywnej (niestandardowe działania).

RTM – jak to się robi w Polsce?

W naszym kraju marketing w czasie rzeczywistym zyskuje coraz większe znaczenie, chociaż nadal jest zjawiskiem rzadko praktykowanym. Dlatego wszelkie działania, wykorzystujące RTM są szeroko komentowane w mediach i przyczyniają się do wzrostu popularności danej marki.

Kiedy w 2014 r. polscy siatkarze zdobyli tytuł mistrzów świata, na polskim rynku pojawiły się komunikaty wykorzystujące sukces sportowców. Browar Lech zamieścił w mediach społecznościowych zdjęcie butelek piwa z hasłem „Dobrze Wlazły” – nawiązując do najlepszego zawodnika turnieju – Mariusza Wlazłego. Siłę real time marketingu spożytkowała również marka Sidolux, produkująca chemię gospodarczą i środki czystości. Hasło promocyjne „Mistrzowie parkietu” nawiązywało zarówno do polskich siatkarzy, jak i do asortymentu nadawcy. Powyższe działania rozprzestrzeniały się w Internecie, zapewniając darmową promocję obu firmom.

Ponadto warto wspomnieć o anegdocie przywołanej przez twórcę Brand24 – Michała Sadowskiego. Czekając na spotkanie biznesowe, został nazwany przez pracownika firmy „jakimś chłopaczkiem”. Faktem tym podzielił się na jednym z serwisów społecznościowych. Kilka dni później otrzymał od firmy Koszulkowo spersonalizowany t-shirt ze słynnym określeniem. Szybka reakcja na „niewinny” fakt, sprawiła, że firma zyskała darmową reklamę, rozgłos i rekomendację znanego przedsiębiorcy.

W ubiegłym roku jedna z internautek zażartowała z opakowania Cacao DecoMorreno, dopatrując się w nim okładki książki. Chociaż wpis pojawił się w zamkniętej grupie w mediach społecznościowych, błyskawicznie rozpowszechnił się po sieci. Z humorystycznego komentarza natychmiast skorzystało wiele firm. Należały do nich m. in. sieć sklepów Piotr i Paweł – oferujący „bestsellerową” pozycję również w wersji kieszonkowej, czy portal Lubimyczytac.pl – umieszczając informacje dotyczące „książki”. Na portalu Facebook zostało zapoczątkowane wyzwanie „Przeczytam wszystkie książki DecoMorreno w 2016!”. Podobna strategię próbował wykorzystać producent napojów Tymbark, jednak nie osiągnęła ona pożądanego rozgłosu.

W ostatnim roku olbrzymią popularność zdobyła aplikacja Pokemon Go. W parkach i na ulicach polskich miast można było zaobserwować młodych ludzi usiłujących „upolować” bohaterów kreskówki. Siła zjawiska została doceniona m. in. przez browar Żywiec, który zaproponował hasło „Wieczorami gramy w Żywiec GO! Złap je wszystkie!”, KitKat – „Jedyne co musisz złapać to przerwa”, czy restaurację Jadalnia, która opublikowała zdjęcie przedstawiające pracowników – przygotowujących posiłki z… Pokemonów – opatrzone podpisem „Dziś kuchnia serwuje nowe menu”. Każdy z tych pomysłów zyskał rozgłos i był szeroko komentowany w mediach społecznościowych i tradycyjnych.

To tylko nieliczne przypadki odpowiedniej reakcji na otaczającą rzeczywistość. Każdy z nich pokazuje, że nawet proste działania, mogą przynieść doskonałe rezultaty marketingowe, bez konieczności ponoszenia olbrzymich kosztów finansowych. Liczy się refleks!

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Real time marketing, czyli okazja czyni…marketingowca

Wśród wielu rodzajów działań promocyjnych na szczególną uwagę zasługuje real time marketing. Dzięki kreatywności pracowników oraz […]

Marketing, Relacje z mediami

Reklama Wielkanocna inna niż wszystkie

Reklamy tworzone z okazji Świąt często zaskakują oryginalnością i na długo zapadają w pamięć. Wśród wszystkich […]

Blog firmowy, Marketing

Web Web Webinarium – skuteczny sposób budowania wizerunku

Wiedza, doświadczenie, umiejętność i chęć dzielenia się wiedzą – tylko tyle i aż tyle potrzeba, aby […]

Blog firmowy, Content marketing, Marketing, Public relations

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone