Nowoczesny rolnik szuka marketingowca, a nie żony

„Zaspokajać potrzeby, czerpać zyski” głosi najkrótsza definicja marketingu. Doskonale zdają sobie z tego sprawę zarządzający w branży rolno-spożywczej, którzy śledzą trendy, również te marketingowe. Dlatego rolnik – biznesmen w pierwszej kolejności szuka marketingowca, a nie żony.

Małe gospodarstwo, pole, w którym pracuje cała rodzina, proste życie i przestarzałe narzędzia… Takie wyobrażenie rolnika przechodzi do lamusa. Postrzeganie rolników przez Polaków znacznie się zmieniło w ciągu ostatnich lat. Z badania przeprowadzonego przez IMAS Agri na początku tego roku, rysuje się ich obraz jako coraz lepiej wykształconych i zaznajomionych z nowinkami w dziedzinie uprawy i hodowli zwierząt. Aż 33% badanych uważa, że polski rolnik jest pracowity, a 19% widzi go jako producenta żywności i hodowcę zwierząt. To pokazuje, że rolnicy są coraz bardziej doceniani przez społeczeństwo.

Zapewne wpływ na wyniki badań mają również sami rolnicy, którzy okazują się być świetnymi biznesmenami, którzy obserwują trendy i odpowiadają na nie, zaspokajając potrzeby konsumentów.

– Rolnictwo zyskało w ostatnich latach wysoką rangę, dzięki modzie na bio-produkty. Mieszkańcy dużych aglomeracji szukają ekologicznych dostawców zdrowej, niemodyfikowanej żywności a rolnicy świetnie to wykorzystują i czerpią na tym zyski – mówi Katarzyna Frankowska, właścicielka agencji PR&Content Marketingowej Comunicativo.

Sukces rolników jest wynikiem ciężkiej pracy, ale również wiedzy i wdrażaniu nowoczesnych metod zarządzania, w tym także zarządzania marketingowego.

Marketing na roli

Rozkwit branży rolno-spożywczej oraz rosnąca konkurencja wymusza na firmach z przemysłu spożywczego sięganie po coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, także w zakresie promocji. Ilość produktów na półkach wciąż rośnie, dlatego bez odpowiedniej komunikacji marketingowej niemal niemożliwe staje się wyróżnienie swojej propozycji na tle pozostałych.

Marketing w branży rolniczej jest trudny, chociaż opiera się na tych samych zasadach co w innych sektorach. Należy w nim dodatkowo uwzględniać bardzo ważne czynniki, takie jak np. sezonowość, warunki atmosferyczne, specyfikę uprawy poszczególnych gatunków roślin, krótki okres przydatności produktów, itp. Dlatego podstawą jest dobrze opracowana strategia, uwzględniająca wszystkie zmienne mające wpływ na firmę i produkt oraz cele, które przedsiębiorstwo chce osiągnąć. I choć promocja branży rolniczej nadal jest kojarzona z przestarzałą, nudną grafiką i prostym przekazem, to się szybko zmienia. Firmy z tego sektora coraz częściej realizują filmy promocyjne chwaląc się najnowszymi wdrożeniami produkcyjnymi lub zgranym zespołem. Rolnictwo coraz szybciej zbliża się do nowoczesnego modelu biznesowego, oddalając się tym samym od wizji rodem z „Chłopów” Reymonta.

Firmy intensywnie inwestują w pełne działania marketingowe, począwszy od badań rynku, które pozwalają im poznać preferencje konsumentów. Nie boją się większych kampanii reklamowych, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w Internecie. Sięgają po nowoczesne kanały komunikacji oraz doceniają rolę public relations w kreowaniu reputacji firmy. Zmiany tego rodzaju można obserwować m.in. na przykładzie mniejszych i większych firm rolniczych w regionie łódzkim – przekonuje Katarzyna Frankowska, ekspert, Comunicativo PR & Content Marketing.

Rolnictwo w Internecie

Jak wynika z danych Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich UE,  dla 82% młodych polskich rolników Internet jest głównym źródłem informacji i wiedzy. W Internecie też coraz chętniej zaczynają „żyć” firmy z sektora rolniczego, które zakładają sklepy internetowe ze swoimi produktami czy prowadzą swoje kanały na YouTube, co zaczyna pomału robić m.in. spółka OrganikAgro z Dobronia.

Agro marketing wydaje się być jeszcze nie do końca odkryty przez sektor rolniczy. Oczywiście największe firmy, jak na przykład Maspex, Animex Food, Henryk Kania czy Superdrób doskonale budują przewagę w oparciu o narzędzia marketingowe. Jednak rolnictwo to także setki mniejszych, lokalnych firmy, które posiadają wartościowe produkty i dopiero odkrywają tajniki marketingu.

 

Artykuł pierwotnie opublikowany przez: Dziennik Łódzki – Strefa Agro.

 

 

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 42 307 30 35 lub 668 371 501

Zobacz koniecznie

Nowoczesny rolnik szuka marketingowca, a nie żony

„Zaspokajać potrzeby, czerpać zyski” głosi najkrótsza definicja marketingu. Doskonale zdają sobie z tego sprawę zarządzający w […]

Marketing

Szanuj, a nie spamu – o budowaniu relacji z mediami

Budowanie relacji to zadanie, które wymaga zaangażowania, czasu oraz systematyczności. Kontakt z dziennikarzami jest dla specjalisty […]

Relacje z mediami

Employer branding – sztuka przyciągania najlepszych pracowników

Rynek pracownika, nieskuteczne rekrutacje, stałe rotacje w zespole… Czy Twoja firma również boryka się z problemami […]

employer branding

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone