RTM, Inbound marketing, content marketing… rany, ale o co chodzi? Też tak czasem masz? Z różnych stron docierają do Ciebie nowe terminy, które starasz się poznać i zrozumieć, ale mimo tego nadal masz mętlik w głowie? Spokojnie, pomożemy Ci uporządkować wiedzę. Przedstawiamy osiem nowych i ostatnio bardzo modnych pojęć komunikacji marketingowej.
Świat się ciągle zmienia – wiadomo. Komunikacja i marketing dostosowuje się do nowych reguł – normalka. Marketing jest dziedziną niezwykle dynamiczną, co powoduje, że osoby pracujące w tej branży muszą ciągle śledzić trendy, analizować i wprowadzać nowe narzędzia promocji do swoich strategii marketingowych. Niestety, jeśli zajmujesz się public relations i marketingiem, a nie jesteś na bieżąco, to w efekcie marka, nad którą pracujesz traci. Nie pozwól na to. Poznaj osiem pojęć, które zmieniają współczesny marketing.
1. Markowe dziennikarstwo, czyli brand journalism
Brand journalism to zupełnie inne podejście do mediów. W dziennikarstwie markowym chodzi przede wszystkim o to, że marka nie dostarcza treści interesujących z jej punktu widzenia, czyli o niej. Marka stara się odgadnąć, jakie treści interesują konsumentów i realizuje wszelkie projekty komunikacyjne właśnie z myślą o ich potrzebach. Zatem inny jest styl tworzenia treści, w którym przede wszystkim wykorzystuje się warsztat i techniki dziennikarskie. Tutaj marka staje się dziennikarzem, dostawcą mediów, wydawcą. Tworzy media, a w nich opowiada historie angażujące i ciekawe z punktu widzenia czytelnika / widza. Oczywiście są to treści tematycznie powiązane z samą marką, jej filozofią.
Obecnie dziennikarstwo markowe staje się bardzo użytecznym narzędziem budującym strategię marketingowe, ponieważ łączy w sobie prezentację produktu, komunikaty PR i tworzenie więzi z konsumentami. Dzięki zastosowaniu brand journalismu, marka wychodzi z cienia konkurencji, stale podtrzymując zainteresowanie i trwale budując więzi z konsumentami.
2. Content marketing is a king
Content marketing też wiąże się z tworzeniem wartościowych treści i dzieleniem się nimi z docelowymi odbiorcami. Content marketing jest sztuką komunikacji marki z klientami, ponieważ w komunikatach nie są przekazywane same treści, a budowany jest dialog z konsumentami. Treść content marketingowa powinna składać się z trzech elementów: dystrybucji wartościowych, interesujących treści, zainteresowania konsumentów i wywołania u nich zaangażowania względem marki. Środowiskiem, w którym content marketing czuje się najlepiej jest Internet. Tutaj ma do dyspozycji różnego rodzaju kanały: artykuły, webinaria, video, formy graficzne, podcasty, itd.
3. Jakie masz stroy, czyli stroytelling
Snucie opowieści, opowiadanie historii czy utożsamianie się z bohaterami z bajek od zawsze towarzyszy ludziom, dlatego storytelling cieszy się obecnie tak ogromną popularnością. Storytelling to opowiadanie angażujących opowieści o markach i produktach. Marka przekazuje swoją filozofię, idee za pomocą unikatowej, wyjątkowej historii, która będzie się z nią kojarzyła. Podstawowym zadaniem storytellingu nie jest przekazanie samych treści, a raczej wywołanie emocji, pobudzenie interakcji, czy wywołanie refleksji u odbiorcy. Storytelling przemawia do wyobraźni, dlatego zapada w pamięci odbiorcy na dłużej. Dobrą opowieścią o marce łatwo się dzielić, co w dobie rozkwitu mediów społecznościowych jest ogromną zaletą. Storytelling w przeciwieństwie do tradycyjnych reklam, pozwala skuteczniej pozyskać lojalnych klientów, którzy zainteresowani daną marką, będą skłonni kupić produkt i dzielić się informacjami o nim.
4. Marketing w czasie rzeczywistym – Real Time Marketing
Mimo tego, że termin real time marketing pojawił się już w 1990 roku, to nadal budzi on sporo kontrowersji. Przez real time marketing określa się wszystkie działania marketingowe, które realizowana są w czasie rzeczywistym i są reakcją na popularną sytuację, wydarzenie, zjawiska. Dzięki Real Time Marketingowi, marki mają możliwość stworzenia szumu wokół siebie. Są to działania krótkoterminowe, ale bardzo skuteczne. Coraz więcej marek decyduje się na ich wykorzystywanie, gdyż daje to realne korzyści, między innymi wzrasta rozpoznawalność i lojalność klientów wobec danej marki. Należy pamiętać, że real time marketing to przede wszystkim działania, które wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa. Jednakże trzeba go również traktować, jako szybki, natychmiastowy kanał komunikacji marki z klientami. Real time marketing wymaga od firm ogromnego zaangażowania, refleksu i ciężkiej pracy oraz kreatywności. Narzędzie to wykorzystują najczęściej marki, które nie boją się dyskutować.
5. Dotrzeć różnymi kanałami – Multi Channel Marketing
W Multi Channel Marketingu chodzi o wykorzystywanie wielu kanałów do interakcji z klientami i w celu sprzedaży produktów czy usług. Marki wykorzystują najróżniejsze kanały, aby się pokazać i w efekcie sprzedać swoje produkty. Zatem wykorzystują do tego już nie tylko sklepy stacjonarne, czy sklepy internetowe, ale wspierają sprzedaż poprzez kontakt z konsumentami w mediach społecznościowych, wiadomościach e-mail, wiadomościach tekstowych. Podstawą Multi Channel Marketingu jest poniekąd to, że konsumenci nigdy dotąd nie mieli dostępu do tak wielu źródeł informacji..
6. O przenikaniu mediów – konwergencja mediów
Pojęcie powstało w oparciu o badania przeprowadzone przez prof. Henry’ego Jenkin’sa z Uniwersytetu Południowej Kalifornii. Konwergencja mediów polega na przenikaniu się komunikacji marketingowej pomiędzy różnymi kanałami przekazu. Poczynając od tradycyjnych mediów, czyli prasy, radia i telewizji, kończąc na mediach internetowych i portalach społecznościowych. W dzisiejszych czasach niemożliwe jest uniknięcie konwergencji mediów, gdyż markom zależy na budowaniu relacji z klientami. Dlatego tradycyjne media, takie jak telewizja czy prasa chcą zaistnieć również w mediach internetowych czy na portalach społecznościowych. Wszystko po to, aby możliwa była interakcja z konsumentami. Inna rzecz, że ciężko sobie obecnie wyobrazić, że nie moglibyśmy przeczytać artykułu z gazety na naszym telefonie, albo posłuchać naszego ulubionego radia w internecie.
7. Znajdź mnie konsumencie – Inbound Marketing
Inbound marketing to takie działania w Internecie, które polegają na kształtowaniu treści, na które klienci sami trafią. Sztuką nie jest sama obecność w Internecie, a bycie odnajdywanym. Oznacza budowanie strategii marketingowej poprzez działania oparte o akceptację klientów i w ten sposób pozyskanie ich zainteresowania. Najczęściej wykorzystywanymi narzędziami w Inbound Marketingu są wszelkiego rodzaju blogi, newslettery czy media społecznościowe. Marki, które decydują się stosować w swoich działaniach marketingowych Inbound Marketing powinny zwrócić szczególną uwagę na cztery podstawowe filary, z których się on składa, czyli statystyki strony, przywiązanie do marki, konwersja i mierzenie efektywności.
8. Marketing przeszkadzający – Outbound Marketing
Outbound marketing potocznie nazywany jest „marketingiem przeszkadzającym”, między innymi dlatego, że może wywoływać pewnego rodzaju uczucie natręctwa. Wszystko za sprawą tego, że to narzędzie marketingu polega na zarzucaniu konsumentów ofertą danej firmy, poprzez wykorzystanie kanałów, które nie prowadzą do dialogu z konsumentami. Zatem komunikaty są prezentowane za pośrednictwem tradycyjnych kanałów takich jak telewizja, radio, prasa czy Internet. W przeciwieństwie do inbound marketingu w outbound marketingu nie ma miejsca na interakcję między firmą i konsumentami, a tym samym na zbudowanie zaangażowania i lojalności klientów. W outbound marketingu chodzi o to, żeby dotrzeć do jak największej liczby osób, z której duża część może w ogóle nie być zainteresowane danym produktem bądź usługą.
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.
Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 606 221 784
Media nazywane są czwartą władzą. Jednak, w dobie wszechobecnego Internetu, dynamika rozwoju mediów przypomina galopującego wierzchowca, […]
Chociaż pytanie wydaje się bardzo łatwe, to odpowiedź na nie już taka prosta nie jest. Jeśli […]
Obszar działań public relations jest często utożsamiany wyłącznie z media relations bądź pisaniem tekstów np. do […]