Marka – magnes na klientów

Każdy, kto zakłada firmę chciałby, aby szybko pięła się po szczeblach drabiny rynkowej, a klienci chętnie sięgali po jej produkty czy korzystali z usług. Jednak silna konkurencja powoduje, że firm i produktów jest wiele na rynku, a tylko część z nich odnosi sukces. Dlaczego mimo tej samej jakości oferty, podobnemu sposobowi działania, klienci sięgają po te, a nie inne produkty czy usługi? Odpowiedź kryje się pod pojęciem „marki”, która jeśli jest silna, to przyciąga klientów, jak magnes. Zatem, jak zbudować szeroko rozpoznawalną, potężną markę? Jak wykorzystać jej potencjał?

Jeśli zależy nam, żeby nasza marka była silna, rozpoznawalna i unikatowa już na wstępie powinniśmy zastanowić się, jakie cechy musi posiadać. Budując silną markę musimy cały czas trzymać się zasady: wyróżnij się albo zgiń. Oczywiście dobrze, jeśli marka wyróżnia się w każdym aspekcie, ale sukces odnoszą też takie, które tylko po części są inne od wszystkich. Projektując silną markę trzeba myśleć o niej od samego początku, dlatego nazwa, projekt logo, identyfikacja wizualna produktu, firmy i oferowanej przez nią usługi musi być dopracowane w każdym szczególe, bowiem chociaż nie szata zdobi człowieka, to markę na pewno.

Jak zapracować na dobrą markę?

Jednak samo logo nie odniesie sukcesu, bowiem musi się za nim kryć cała filozofia. Trzeba dać klientom jakiś bonus, coś co będą kojarzyli tylko z daną marką. Może to być wysoka jakość, bezpieczeństwo, wygoda użytkowania, a czasem jakiś mały drobiazg, który zapamiętają. Chcesz mieć dobrą markę? Słuchaj swoich klientów. To z ich myślą przygotowujesz produkt, to dla nich dopieszczasz swoją ofertę. Zatem odpowiadaj im, udzielaj im niezbędnych informacji, reaguj na sytuacje kryzysowe. Bądź szczery, klienci to docenią. Nie szukają wyidealizowanych produktów, niemożliwej do realizacji oferty. Oczekują od marki prawdy i właściwie to się dla nich liczy. Jeśli Twoja marka ma być silna, musisz wykorzystywać wszelkie dostępne zasoby, zarówno te produktowe, jak i ludzkie. Nie możesz zmarnować możliwości jakie daje Ci Twoja firma. Nie zapomnij, że na dobrą markę wpływa również promocja. Wybierz według Ciebie najlepsze formy reklamy dzięki, którym będziesz mógł pokazać swoją markę szerszej publiczności. Stworzenie dobrej marki opiera się również na szeroko pojętej komunikacji. Bądź otwarty na dialog zarówno ten osobisty, jak i ten za pomocą strony internetowej czy mediów społecznościowych.

Budując markę i podejmując różnego rodzaju działania nigdy nie patrz przez pryzmat własnych doświadczeń, to najgorszy błąd marketera. Musisz wejść w buty klientów i odpowiadać na ich potrzeby lub projektować te potrzeby tak, aby klienci poczuli, że to jest coś czego im brakuje i muszą to mieć.

Co daje dobra marka?

Pierwsza odpowiedź, która się nasuwa, to rozpoznawalność, zatem sukces. Kiedy klienci poznają korzyści, jakie niesie za sobą użytkowanie danego produktu z pewnością nie tylko sami będą z niego korzystać, ale i zainteresują nim innych. W końcu ogromna siła tkwi w rekomendacjach. Zadowolony klient wspomni swoim najbliższym o walorach produktu, co może przełożyć się na zainteresowanie po stronie potencjalnych klientów. Rozpoznawalność, jaką daje dobra marka sprawia, że klienci widząc ją na półce znacznie chętniej po nią sięgną. Dobrą markę można porównać do celebryty, jest o niej głośno, jest lubiana i doceniana przez rynek. Kiedy można uznać, że marka osiągnęła już ten poziom? Kiedy staje się niedoścignionym przykładem dla innych firm z branży. Dobrej marce chcą dorównać inni, dlatego coraz chętniej wzorują się na niej. Konkurenci szukają podobieństw, którymi mogliby się pochwalić i tym samym nieco zbliżyć się do tej silnej marki. Silna marka pozwala również na ograniczenie kosztów związanych z działaniami marketingowymi. Marka jest promocją samą w sobie.

Wybór klientów pada na silne marki

Nawet jeśli wydaje nam się, że wszystkie cechy, którymi wyróżnia się nasza marka powinny sprawić, że klienci uznają ją za silną, to w praktyce nie zawsze tak jest. Klienci mają swoje oczekiwania w stosunku do produktów i niespełnienie chociażby jednego z nich może spowodować, że klienci wcale nie uznają jej za dobrą markę. Klienci szukają unikalnych cech produktów, które sprawią, że marka wyróżni się na rynku. Z badań European Trust Brands, marką, którą faktycznie wybiorą klienci jest ta, która oferuje wysoką jakość. Ten czynnik wskazało aż 80% respondentów. Drugą istotną dla nich cechą są ich osobiste doświadczenia związane z produktem/marką. Wybór klientów bardzo często pada na marki z długoletnią tradycją. Doświadczenia związane z firmą są zbierane przez lata, przez co często ciężko jest się „przerzucić” na inny produkt. Jako przykład można podać niezwykle popularny płyn do mycia naczyń „Ludwik”. Mimo ogromnej konkurencji nadal zajmuje jedno z czołowych miejsc, jeżeli chodzi o sprzedaż. Czemu tak się dzieje? Właśnie ze względu na wieloletnią tradycję i doświadczenia związane z jego wykorzystywaniem. Konsumenci od lat cenią wysoką jakość tego produktu, a samą markę oceniają jako praktyczną i godną zaufania.

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 606 221 784

Zobacz koniecznie

Nowoczesny rolnik szuka marketingowca, a nie żony

„Zaspokajać potrzeby, czerpać zyski” głosi najkrótsza definicja marketingu. Doskonale zdają sobie z tego sprawę zarządzający w […]

Marketing

Szanuj, a nie spamuj – o budowaniu relacji z mediami

Budowanie relacji to zadanie, które wymaga zaangażowania, czasu oraz systematyczności. Kontakt z dziennikarzami jest dla specjalisty […]

Relacje z mediami

Employer branding – sztuka przyciągania najlepszych pracowników

Rynek pracownika, nieskuteczne rekrutacje, stałe rotacje w zespole… Czy Twoja firma również boryka się z problemami […]

employer branding

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone