Webinaria stanowią jeden z podstawowych elementów content marketingu. Tymczasem, z raportu pt. „Content Marketing w Polsce. Efektywność, strategie, prognozy 2016”, sporządzonego przez White Press wynika, że jedynie 8 proc. badanych zdecydowało się wykorzystać to narzędzie do promocji i marketingu. Jednocześnie aż 47 proc. respondentów uznało, że webinaria są najtrudniejszym sposobem realizowania content marketingu. Czy „najtrudniejszy” oznacza „nieefektywny”? Wręcz przeciwnie. Autorzy raportu zapytali respondentów o satysfakcję wynikającą z zastosowania webinarów w promocji własnej firmy i aż 61 proc. udzieliło odpowiedzi „jestem zadowolony”. Najczęstszym celem wykorzystania webinarów jest „budowanie wizerunku eksperta i lidera branży” (38 proc. odpowiedzi) oraz „pozyskiwanie leadów, klientów i sprzedaż” (18 proc.). Z czego zatem wynika niechęć przedsiębiorców do wykorzystywania tego narzędzia? Podstawowym elementem może być fakt, że organizacja webinarów wymaga zaangażowania, czasu oraz środków finansowych. Przedsiębiorcy preferują rozwiązania, które spełnią funkcję promocyjną oraz nie obciążą budżetu firmy. Pod drugie, firmy rozumieją promocję jako działanie, przynoszące błyskawiczne rezultaty, podczas gdy webinarium jest narzędziem, którego efekty nie muszą być od razu dostrzegane w zestawieniach finansowych przedsiębiorstw.
Webinaria stanowią formę szkolenia / spotkania, w którym komunikacja między prowadzącym a uczestnikami nawiązywana jest za pomocą Internetu, umożliwiając „bezpośredni” kontakt, mimo odległości dzielącej nadawcę i odbiorcę. Siła webinarium tkwi właśnie w tym, że mimo tego iż uczestnicy szkolenia są w różnych miejscach, to mogą aktywnie uczestniczyć w spotkaniu, pisząc komentarze dotyczące szkolenia, do których prowadzący może się ustosunkować w czasie rzeczywistym. Aktywność nie jest jednak działaniem obligatoryjnym, gdyż w prosty sposób można wykorzystać możliwości aplikacji i stać się biernym uczestnikiem szkolenia. Osoba prowadząca webinarium posiada szereg możliwości kontaktu z odbiorcami. Poza oczywistymi elementami – transmisją audiowizualną, do dyspozycji prowadzącego pozostają pokazy slajdów i prezentacje, rozmowa z uczestnikami z wykorzystaniem czatu, zadawanie pytań, udostępnianie materiałów szkoleniowych i prowadzenie ankiet. Zazwyczaj szkolenia webinarowe trwają około 60 minut, podczas których następuje przedstawienie prowadzącego, część wykładowa lub prezentacyjna (oprogramowania, produktu lub usługi), panel dyskusyjny, ankieta podsumowująca webinarium oraz zakończenie spotkania.
Spotkanie webinarowe nie może być spontanicznym wydarzeniem, lecz skrupulatnie zaplanowanym przedsięwzięciem. Podpowiadamy, jak w 5 krokach przygotować webinarium, które osiągnie sukces!
Określenie celu szkolenia jest podstawowym czynnikiem gwarantującym osiągnięcie oczekiwanych rezultatów. Najczęstszym powodem organizowania webinarium jest chęć przekazania wiedzy na wybrany temat, kontrola umiejętności zdobytych wcześniej przez pracowników, przedstawienie produktu lub usługi (pozyskanie klientów i inwestorów). Każdy webinarium powinien posiadać jeden, nadrzędny cel – 60 minut to zbyt krótki czas, aby realizować wielowymiarowe cele marketingowe lub szkoleniowe.
Tematyka poruszana podczas webinarium musi być przydatna dla odbiorców oraz przekazana w atrakcyjny sposób. W przeciwnym wypadku liczba aktywnych uczestników będzie systematycznie spadać, a firma straci doskonałą okazję do promocji i marketingu. Trudno przypuszczać, aby zniechęceni odbiorcy pierwszego (nieudanego) webinarium, obdarzyli ponownie nadawcę kredytem zaufania.
Wyznaczenie szczegółowego planu wystąpienia podczas webinarium, pozwoli nadawcy skupić się na głównych założeniach spotkania, marginalizując ryzyko przesadnej dygresyjności wypowiedzi. Należy dokładnie zaplanować charakter i sposób wystąpienia, pomijając informacje nieistotne z punktu widzenia celu i tematu webinarium.
Przygotowanie prezentacji i wykorzystanie jej podczas wystąpienia webinarowego podnosi wartość merytoryczną szkolenia oraz przedstawia nadawcę jako specjalistę w branży. Należy pamiętać, że prezentacja nie powinna stanowić transkrypcji wypowiedzi, lecz jedynie platformę do wizualizowania omawianych przykładów. Jeżeli prezentacja zawiera całość wypowiedzi, odbiorca, po zapoznaniu się z treścią, nie będzie już zainteresowany wystąpieniem.
W ostatniej fazie przygotowań do webinaru, często następują istotne zmiany. Po dokonaniu próby generalnej może okazać się, że opracowane wystąpienie jest zbyt długie, co przyczyni się do zminimalizowania czasu na zajęcia warsztatowe lub panel dyskusyjny. To ostatni moment, żeby dopracować przygotowaną prezentację oraz badania ankietowe przeznaczone dla odbiorców na zakończenie spotkania.
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.
Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 606 221 784
Media nazywane są czwartą władzą. Jednak, w dobie wszechobecnego Internetu, dynamika rozwoju mediów przypomina galopującego wierzchowca, […]
Chociaż pytanie wydaje się bardzo łatwe, to odpowiedź na nie już taka prosta nie jest. Jeśli […]
Obszar działań public relations jest często utożsamiany wyłącznie z media relations bądź pisaniem tekstów np. do […]