Dobry PR, to kompleksowy PR

Obszar działań public relations jest często utożsamiany wyłącznie z media relations bądź pisaniem tekstów np. do publikacji w social media lub na blogu. To daje nieprawdziwy obraz pracy pr-owców i ich możliwości. Kompleksowy PR jest bowiem szerokim spektrum działań, które uzupełniają strategiczną aktywność marketingową zgodnie z wizją, misją firmy i są oparte na strategii PR. Nadrzędnym zadaniem PR-u jest przecież długofalowe zarządzanie reputacją, a nie wyłącznie komunikacją firmy.

Kompleksowe działania public relations powinny być spójne i realizowane w wielu obszarach, które często są ograniczane do zaledwie jednej usługi PR. Warto mieć świadomość, że oferty PR, które przygotowywane są przez specjalistów powinny  odnosić się do kompleksowego wizerunku firmy oraz form jego zarządzania. Firma pijarowa, która musi ograniczyć się do jednego z obszaru ma jedynie elementarny wpływ na to, jak jest postrzegana jest marka. Dlatego dobry PR uwzględnia wiele czynników, które ostatecznie decydują o reputacji firmy i marki.

Tożsamość, wizerunek, reputacja…

Zdefiniowanie tożsamości firmy lub marki oraz przedstawienie jej otoczeniu, zarówno temu – wewnętrznemu, jak i zewnętrznemu, ma duży wpływ na jej postrzeganie. Nadanie jej cech realnej persony pozwala na lepsze dostosowanie komunikacji, także tej wizualnej (m.in.: wygląd strony www, logotyp, pieczątki, papier firmowy, plakaty, itp.), do wybranej grupy docelowej. Tożsamość to także kultura i filozofia firmy oraz określenie sensu jej istnienia, który wyjaśnia wizja i misja firmy. Warto, aby zewnętrzna firma PR doprecyzowała tożsamość firmy – zbadanie jej przez bezstronnych specjalistów może skutkować wprowadzeniem istotnych zmian w wizerunku.

Nadzór nad wizerunkiem i postrzeganiem firmy bądź marki przez otoczenie i grupę docelową, to obszar zarezerwowany dla doświadczonych specjalistów PR. Oni też pracują na zwiększenie rozpoznawalności firmy, budzenie pozytywnych skojarzeń i emocji oraz nadają kontekst, w którym pojawia się firma. Kontekst może być dookreślony przez np. z liderów opinii, związanych z marką firmą. PR-owiec bądź agencja PR uruchomi także proces, w którym przeprowadzane będą działania zmierzające do zmiany kontekstu i osiągnięcia pożądanego wizerunku, jeżeli aktualny jest niewystarczający.

Z kolei reputacja wpływa na zaufanie do firmy oraz zwiększa jej wiarygodność. Bardzo często odnosi się też do jej etyczności i dotychczasowych działań np. z obszaru CSR. To także zbiór zróżnicowanych doświadczeń, które dotychczas firma zaprezentowała  otoczeniu czy marka grupie docelowej. Jest to najtrudniejszy element do zarządzania w obszarze public relations, m.in. ze względu na czas, którego potrzebuje reputacja. Podobnie jak utrwalenie etycznego działania i sprawdzenia, czy całościowa  komunikacja firmy opiera się na prawdziwych informacjach.

Komunikacja! Komunikacja na każdym kroku

Skuteczna, wielokanałowa komunikacja, pojawiająca się w wielu punktach styku z grupą docelową, to obszar niezwykle ważny dla public relations. Prowadzona z pamięcią o grupie lub grupach odcelowych z wybranymi, dopasowanymi kanałami oraz zróżnicowanymi narzędziami media relations jest istotnym, ale nie najważniejszym orężem kompleksowego PR-u.

Komunikacja wizerunkowa chętnie korzysta z popularnych i szeroko dostępnych mediów społecznościowych. Ważne jest także aktualne biuro prasowe oraz blog, newsletter, własne wydawnictwa czy e-booki lub tutoriale. Marki chętnie wykorzystują do komunikacji opakowania produktów oraz sięgają do zasobów danych, wysyłając osobiste komunikaty np. w aplikacjach lub sms-ach, które wpasowują się w trend personalizacji.

Słowo i obraz

Oddzielnym, bardzo wymagającym obszarem jest prowadzenie relacji z dziennikarzami z wybranych mediów i skuteczne informowanie ich o aktywności firmy bądź marki  w taki sposób, aby nie dochodziło do nadinterpretacji lub podawania wiadomości pozbawionych lub wyrwanych z kontekstu.

Na pożądany odbiór komunikatów można wpływać nie tylko z sama treścią, ale i wyborem formy oraz stylu. Istotna jest także jej oprawa wizualna np. zdjęcia, grafika czy wideo – ich jakość, sposób umiejscowienia logotypu (zgodny z wytycznymi coroprate identity), ogólny przekaz, ale też spójność z tożsamością marki oraz strategią PR.

Relacje z otoczeniem i wewnętrzny PR

Żadna firma czy instytucja nie jest „samotną wyspą” w przestrzeni biznesowej. Sposób nawiązywania i prowadzenia relacji z innymi firmami czy instytucjami bardzo silnie wypływa na wizerunek, w tym poziom społecznego zaufania. Otoczenie stanowią nie tylko urzędy rządowe, inwestorzy, podwykonawcy, firmy sąsiedzkie, fundacje, ale i konkurencja – relacje z nią, też mogą być świadectwem przemyślanych działań PR-u. Co więcej mogą również być znaleźć swoje miejsce w strategii PR.

Pracownicy firmy są zarazem „ambasadorami” jej wizerunku, dlatego działania PR powinny obejmować także własne środowisko oraz jego najbliższe otoczenie, czyli rodziny. W przypadku działań z tego obszaru, który pokrywa się także z zadaniami specjalistów HR, ważna jest sprawna i skuteczna komunikacja. Nie bez znaczenia jest także employee experience, czyli świadome projektowanie sumy pozytywnych doświadczeń pracownika na wszystkich etapach kontaktu z firmą: od procesu rekrutacji, przez zatrudnienie i odejście z firmy.

Zarządzanie sytuacją kryzysową

Ten obszar działalności PR nie skupia się wyłącznie na zarządzaniu kryzysem w przypadku jego wystąpienia, a zapobiega pojawieniu się sytuacji kryzysowej. Przygotowanie do jej zaistnienia polega m.in. na opracowaniu planów, które są gotowe do wdrożenia w trudnym dla firmy momencie. Ich celem jest przede wszystkim ochrona reputacji firmy lub marki oraz ograniczenie skali szkód m.in. finansowych, które może spowodować kryzys. Agencja PR lub specjalista PR potrafią także skutecznie dystrybuować informacje, mogące wytłumaczyć opinii publicznej i mediom, genezę kryzysu oraz pomysł na jego zażegnanie.

Sytuacja kryzysowa może także być potraktowana jak szansa na dokonanie się korzystnej zmiany. Specjaliści PR mogą nie tylko ochronić reputację, ale i spowodować, że firma wyjdzie z sytuacji kryzysowej silniejsza i wiarygodna.

Więcej niż content marketing i social media

PR w internecie jest odrębnym obszarem zarządzania reputacją. Chętnie też korzysta z narzędzi, które bezpośrednio kierują uwagę grupy docelowej do pożądanego adresu, materiału prasowego czy kontekstu. W tych przypadkach nie może obejść się bez pomocy treści pomagających pozycjonowaniu – content marketingu lub ciekawych, nieustannie aktualizowanych profili w mediach społecznościowych. To niezwykle wpływowe narzędzia w kreowaniu wizerunku, co więcej są obecnie bardzo popularne, ale też nie jedyne. Z pewnością content marketing i social media są niezwykle angażujące i wymagają nieustannej czujności i kreatywności w zakresie prowadzonego dialogu z odbiorcami – także dla potrzeb zarządzania sytuacją kryzysową. Ponadto łączy je aktualność, czyli „real time”, zgodnie z którym marka bądź firma musi pozostawać do dyspozycji odbiorców w internecie non stop. To także duże wyzwanie dla osób, które zarządzają obszarem PR z ramienia firmy. Agencja PR, zwłaszcza z najobszerniejszego rynku, jakim jest Warszawa oddaje do dyspozycji klientów wieloosobowe zespoły, aby kontrolować wizerunek marki aktywnej w internecie.

Grupa docelowa i obserwatorzy firmy lub marki są  obecni nie tylko w przestrzeni online. Wielokanałowość nie może pozwolić na lekceważenie wszystkich obszarów spoza internetu, dzięki którymi także jest odbierany wizerunek i tożsamość firmy. Kompleksowy PR jest najszerszym i najlepszym rozwiązaniem,  gdy obecność w biznesie jest nastawiona na rozwinięcie oraz długofalowe budowanie zaufania.  Pytanie „PR dlaczego warto?” przynosi odpowiedź: „warto, bo przetrwają te marki i firmy, którym zaufa nie tylko jedno pokolenie, a kilka”. W wielu przypadkach, tak jak np. sektora bankowego, to nie tylko troska o przychody, ale i o „być albo nie być” w biznesie.

 

 

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 606 221 784

Zobacz koniecznie

Klienci chcą marek z wartościami. Komunikuj je!

„Trzeba wejść w biznes i w nim po prostu być” – te czasy już minęły… Współczesne […]

Blog firmowy, Marka, Marketing, Public relations

Influencer marketing dobrze zmierzony

Wpływowy, znany i (nie) zawsze przez wszystkich lubiany, a do tego chętnie wyrażający swoje opinie na […]

Blog firmowy, Digital marketing, Influencer marketing

Dobry PR, to kompleksowy PR

Obszar działań public relations jest często utożsamiany wyłącznie z media relations bądź pisaniem tekstów np. do […]

Content marketing, Public relations

Łódź Kreuje © Comunicativo 2015, Wszelkie prawa zastrzeżone