Agencja Public Relations – buduje zaufanie i wizerunek, i co jeszcze?

Specjaliści pracujący w obszarze public relations, często spotykają się z pytaniami o swoją pracę i o to, co właściwie robią. Jednak, żeby odpowiedzieć, czym zajmuje się agencja PR oraz jakie są obowiązki i zadania ekspertów od PR, trzeba zajrzeć do podstaw, czyli definicji samego PR i tego, czym jest public relations.

Czym jest Public Relations?

Najlepiej na pytanie o to, co to jest PR odpowiadają definicje organizacji i stowarzyszeń PR, które działają na całym świecie. Pracujący na ich rzecz praktycy, analizują i monitorują rynek public relations i agencji PR oraz wskazują kierunki jego rozwoju oraz normy, w których powinien działań PR.

Definicja PR

Na potrzeby tego wyjaśnienia, o co chodzi w PR, weźmiemy definicje PRSA, czyli Amerykańskiego Stowarzyszenia Public Relations, najstarszej tego typu instytucji na świecie. Organizacja ta podkreśla, że PR, to przewidywanie, analizowanie i interpretowanie zachowań opinii publicznej oraz postaw i kwestii, które mogą mieć dobry lub zły wpływ na działalność oraz plany przedsiębiorstwa lub organizacji. Dodatkowo, PRSA zaznacza, że zadaniem PR jest doradztwo kierownictwu i osobom decyzyjnym w firmie na wszystkich poziomach, z uwzględnieniem kierunków działań i sposobu komunikacji. W oku PR jest także monitorowanie bieżącej opinii o organizacji oraz na ich podstawie wskazywanie kierunków i komunikatów, które będą budować świadome zrozumienie społeczne, niezbędne do osiągania celów przedsiębiorstwa.

Na rynku polskim również mamy wielu uznanych praktyków i teoretyków PR, którzy służą wyjaśnieniem terminu PR. Jednym z nich jest prof. Olędzki, który specjalizuje się w tematyce PR, zauważa, że pojęcie public relations jest różnie pojmowane przez różne grupy społeczne. Inaczej widzą PR politycy, inaczej ekonomiści, dziennikarze, przedsiębiorcy czy przedstawiciele instytucji społecznych. Jednak w ogólnym pojmowaniu można zauważyć dwa kierunki: PR, jako proces komunikowania społecznego – organizacji lub osoby z otoczenie oraz PR, jako forma komunikowania marketingowego organizacji z otoczeniem. Jedno jest pewne – w jednym i drugim zakresie może pomóc agencja pijarowska świadcząca profesjonalne usługi PR.

Cele PR i cele marketingowe – główna różnica

Chociaż obowiązki PR mogą przenikać się z obowiązkami i narzędziami marketingowymi, to warto podkreślić, że każda z tych dziedzin realizuje inne cele. I to właśnie cele biznesowe, jakie wspomagają odróżnia te dwa obszary całościowej komunikacji marketingowej. Zatem jednym z głównych celów public relations jest zwiększyć reputację i budować odpowiedni wizerunek marki – o różnicach między wizerunkiem, a reputacją pisaliśmy na naszym blogu. Natomiast głównym celem marketingu jest zbudowanie i nakręcanie sprzedaży.

Podsumowując i przekładając, to na bardziej obrazowy język:

  1. Celem PR jest, „aby dobrze mówiono o marce.”
  2. Celem marketingu jest, „aby chętnie kupowano markę.

 

PR i marketing – synergia buduje reputację i zwiększa sprzedaż

 Warto podkreślić, że najefektywniejsze działania z obszaru komunikacji marketingowej zapewnia współpraca PR i marketingu, tak samo, jak marketingu i sprzedaży. Przykładowo, grupa docelowa dowie się o produkcie z działań PR, które pokażą go w odpowiednim świetle, np. z kreatywnej komunikacji i akcji w social mediach, co wzmocnione działaniem marketingowym w formie Facebook Ads przełoży się na sprzedaż. W agencji Comunicativo – stawiamy na synergię PRu, social media i digital marketingu, gdyż takie połączenie w strategicznej komunikacji, buduje reputację i jednocześnie wpływa na sprzedaż.

Dlaczego warto skorzystać z naszej Agencji PR, social media i digital marketingu?

Zanim przejdziemy do tego, jakie działania może zrealizować firma PR, powiemy trochę o sobie. Wspomnieliśmy już o tym, że synergia działań PR i marketingu pomaga realizować strategię biznesową firmy, dlatego w agencji Comunicativo wybraliśmy te obszary działania, które łączą to co efektowne – czyli budujące wizerunek i dobre relacje – akcje PR, z tym co skutecznie przekłada się na rozwój biznesu i sprzedaż w każdej branży, czyli digital marketing.

Wieloletnie doświadczenie i kompleksowe podejście

Jesteśmy kompleksową agencją PR, social media i digital marketingu. Łączymy różne narzędzia marketingowe i PR, aby budować pozytywne doświadczenia klientów w różnych kanałach komunikacji. Widzimy, że pewnych działań nie da się rozdzielić lub odłożyć ich realizację na później. Wręcz przeciwne – trzeba je realizować jednocześnie i we współpracy, a często we współzależności.

Czym zajmuje się agencja PR?

Usługi agencji PR są bardzo szerokie i skupiają się głównie wokół budowania pozytywnego wizerunku, wzmacniania relacji, przejrzystej komunikacji między grupami otoczenia. W Comunicativo świadczymy usługi m.in. z obszaru komunikacji produktowej i korporacyjnej, relacji z mediami, strategii komunikacyjnych. Realizujemy kreatywne kampanie komunikacyjne, których celem jest zbudowanie korzystnych informacji o firmie lub marce w grupie docelowej. odpowiadamy za budowanie dobrych relacji między firmą, a jej grupami otoczenia.

Influencer marketing, public affairs, employer baranding, media relations, social media, content marketing – obszarów, w których pomóc może firma pijarowa jest wiele. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich.

  • Zarządzanie reputacją

Ważną częścią oferty w firmach public relations jest zarządzanie reputacją marki. ten aspekt dba całościowo, jak firma jest postrzega przez różne grupy interesariuszy, np. inwestorów, klientów, pracowników. Strategia zarządzania reputacją może obejmować różne narzędzia komunikacji. Jednak pierwszym etapem zarządzania reputacją organizacji jest opracowanie strategii PR.

  • Strategie PR i komunikacji

To podstawa wszystkich działa public relations. Podejście strategiczne do PR pozwala unikać błędów wizerunkowych oraz przypadkowości działań. Dobra agencja pijarowska zacznie działania właśnie od analizy strategicznej oraz wypracowania kierunków działań.

  • Komunikacja korporacyjna

Ten obszar działań wizerunkowych obejmuje przede wszystkim wszystko to, co dotyczy komunikowania o organizacji na zewnątrz. W komunikacji korporacyjnej podstawą jest rzetelne informowanie wszystkich zewnętrznych interesariuszy, którzy mają bespośredni lub pośredni wpływ na funkcjonowania organizacji. W połączniu z wiarygodną, ciekawą i komunikacją wewnętrzną, kształtuje obraz firmy w grupach otoczenia.

  • Komunikacja produktowa

Jak sama nazwa wskazuje komunikacja produktowa, to działania mające na celu prezentować produkty. Skupia się na ich zaletach, często nowoczesnych rozwiązaniach (szczególnie w grupie produktów z sektora nowych technologii) oraz korzyściach dla konsumentów wynikających z ich stosowania lub użytkowania. W ramach usług firma PR organizuje eventy wprowadzające produkty na rynek, spotkania z mediami, a także celebrytami i influencerami.

  • Relacje z mediami – media relations

Istotną częścią pracy agencji PR jest dbanie o wzajemnie korzystne relacje między dziennikarzami a specjalistami PR. W takiej relacji liczą się szczegóły, które sprawiają, że współpraca przebiega pomyślenie po obu stronach. I tylko tak zbudowana współpraca doprowadza do upragnionych przez firmy publikacji medialnych. A dlaczego warto postawić na media relations? Przede wszystkim dlatego, że pomagają uwiarygodnić firmę w oczach biznesu i konsumentów, dotrzeć z przekazem do grupy docelowej. Materiały dziennikarskie mają dużo większą siłę w budowaniu reputacji od klasycznej reklamy, bowiem są napisane przez dziennikarzy, którzy nie piszą o wszystkim, a skrupulatnie wybierają i weryfikują tematy. Media relations to podstawa w PR, ale aby je prowadzić, warto mieć dobre podstawy do komunikowania. Dziennikarze sprawdzają firmy, o których mówią i piszą.

  • Tworzenie i dystrybucja informacji prasowych

Informacje prasowe są podstawowym narzędziem pracy pijarowców. Wszystkie agencje PR mają je w swojej ofercie. Jednak nie liczne robią je dobrze, bowiem w ostatnich latach znacznie się zmieniły. Informacje prasowe, to nie suche notki, a przemyślane materiały, które odpowiadają na potrzeby informacyjne mediów i ich odbiorców.

  • Rzecznik prasowy

Rola rzeczników prasowych również powierzana jest współpracującym z firmą firmom od PR. Rzecznicy wypowiadają się w mediach na określone tematy, a tym samym reprezentują firmę swojego klienta.

  • Content marketing i Copywriting

Pisać, każdy może, ale najlepiej zrobią to pracownicy agencji PR. Nie dość, że będą potrafili napisać każdy rodzaj formy tekstu – od wywiadu, po reportaż, scenariusz, etc., to jeszcze okraszą go odpowiednim językiem i ciekawie przedstawią markę, ubierając całą komunikację w odpowiednie story. Dodatkowo, świetnie przełożą teksty na inne materiały wspierające komunikację: wideo, podcasty, posty, e-booki, newslettery.

  • Współpraca z liderami opinii

Jednym z obszarów działań ekspertów od PR jest współpraca i prowadzenie wspólnych działań z liderami opinii. I nie mamy na myśli tutaj influencerów (o nich będzie mowa dalej), ale przedstawicieli świata sztuki i kultury, sportu, nauki, biznesu. Agencje opracowują i realizują działania, gdzie tzw. KOL’s sa ich częścią, a tym samym wspierają swoim wizerunkiem markę klienta.

  • Employer branding

  • Komunikacja kryzysowa

Zarządzanie kryzysowe, to główna obszar, na który powinna być przygotowana każda firma. jest to jeden z najtrudniejszych i najbardziej odpowiedzialnych obszarów pracy specjalistów od komunikacji. Posiadanie u boku ekspertów od PR w momencie, gdy wydarzy się coś nieprzewidywalnego, ale też niekorzystnego z punktu widzenia opinii o organizacji, pomoże uniknąć eskalacji kryzysu i wyciszyć negatywną opinię o firmie. Z jednej strony agencje dbają o wizerunek i budują, jak najlepszy obraz marki w oczach odbiorców. Z drugiej strony dbają, aby nie ucierpiał za mocno w razie trudności i niekorzystnych wydarzeń. Nie wszystkie agencje PR mają w ofercie komunikację kryzysową, bowiem jest to obszar najbardziej pracochłonny i czasochłonny.

  • Komunikacja w mediach społecznościowych

Prowadzenie wartościowej i inspirującej komunikacji w mediach społecznościowych, to już podstawa działań PR. Agencje odpowiadają za prowadzenie profili na Facebooku, LinkedIn, TikToku i wielu innych kanałach.

 

Jakim firmom potrzebny jest public relations?

Usługi PR są poszukiwane przez wiele organizacji, firm i wybitnych osobistości. Specjaliści PR komunikują się w ich imieniu z opinią publiczną, klientami, mediami oraz otoczeniem biznesowym. Wszystko po to, aby zaprezentować ich dobre strony i pokazać w jak najlepszym światle i wspierać ich reputację, ale także wyróżnić z tłumu i przyciągnąć uwagę. Nie ma określonego podziału na tych, którzy mogą i powinni oraz tych, którzy nie mogą lub nie powinni korzystać z narzędzi PR.

Tak naprawdę, to czy public relations jest dla Twojej firmy zależy od tego, jakie cele chcesz zrealizować i czy rzeczywiście masz coś ciekawego do zakomunikowania na rynku w otoczeniu biznesowym. Agencje PR wśród klientów mają zarówno małe firmy, które mają innowacyjny produkt lub po prostu szukają ciekawych i niestandardowych działań na komunikację wizerunkową. Oczywiście standardem jest, że duże firmy mają w swoich szeregach specjalistów od PR lub korzystają ze wsparcia agencji PR zewnętrznych zajmujących się kompleksowo komunikacją zewnętrzna i wewnętrzną.

Jednak klientów agencji PR można podzielić na trzy kluczowe grupy:

a. biznes

– który często korzysta z tzw. komunikacji korporacyjnej lub produktowej, aby zaprezentować firmę, jej produkty lub usługi opinii publicznej, zbudować dobre relacje z otoczeniem, budować przewagę konkurencyjną na rynku.

b. organizacje non

-profit – które korzystają ze wsparcia w dotarciu do darczyńców i sponsorów.

c. wybitne osoby

– gwiazdy kultury i sztuki, politycy, a nawet naukowcy, którzy współpracują z agencjami dbającymi o wizerunek, właśnie, aby go pilnować i odpowiednio kierować.

Korzyści dla biznesu ze współpracy z agencją public relations

Specjaliści PR i agencja PR z miasta Warszawa, Łódź, to specjaliści posiadający wiedzę i umiejętności komunikowania się ze społeczeństwem i mediami. Ich ogromnym atutem jest umiejętność odczytywania i analizowania zachowań społecznych w odniesieniu do mas, jak i mniejszych grup otoczenia. Dlatego potrafią określić, jakie komunikaty i działania będą wspierały pozytywny wizerunek firmy, organizacji czy eksperta.

Zasięg i rozpoznawalność

Współpraca z firmą pijarowską, to nie tylko wizerunek, ale przede wszystkim zasięg i rozpoznawalność marki w grupie docelowej. Prowadząc public relations, firmy stają się widoczne – w mediach, internecie, eventach i konferencjach. Dodatkowo, kiedy prowadzą wartościowe i ciekawe akcje niestandardowe skierowane do klientów walczą nie tylko o dobre opinie, ale przede wszystkim o uwagę konsumentów.

Big picture, czyli pijarowcy widzą więcej

Korzyścią współpracy z agencją PR jest tzw. big picture, czyli całościowy obraz tego, jak postrzegana jest organizacja. Agencje PR i zatrudnieni w nich profesjonaliści, którzy nie są częścią wewnętrznych zespołów, mogą obiektywnie spojrzeć na biznes z zewnątrz, czyli tak, jak patrzy na firmę, produkt lub usługę klient.

Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami: biuro@comunicativo.pl 606 221 784

Zobacz koniecznie

Agencja Public Relations – buduje zaufanie i wizerunek, i co jeszcze?

Specjaliści pracujący w obszarze public relations, często spotykają się z pytaniami o swoją pracę i o […]

Blog firmowy, Marketing, Public relations

Dobry PRowiec, czyli jaki?

Każdy może zajmować się PR, ale czy na pewno? Naszym zdaniem nie, bo PRowiec, to wymagający […]

Marketing, Public relations, Relacje z mediami

Czy każda firma powinna być w social media?

Media nazywane są czwartą władzą. Jednak, w dobie wszechobecnego Internetu, dynamika rozwoju mediów przypomina galopującego wierzchowca, […]

Blog firmowy, Marketing, social media

Łódź Kreuje © Comunicativo 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone Klauzula RODO Polityka Prywatności